Earhart igazi feminista ikon volt már életében is. Ő volt az első nő, aki egyedül átszelte repülőgéppel az Atlanti-óceánt, és számos egyéb rekord is a nevéhez fűződik. Ő azonban többet, a legtöbbet akarta, a hosszú távú repülés koronagyémántját. Nem csupán „az első nő” akart lenni, aki elér valamit, hanem az „első ember”, aki nagyjából az Egyenlítő mentén körülrepüli a földet. E kísérlet az életébe került, egyúttal rejtélyes eltűnése járult hozzá leginkább az őt máig körüllengő misztikumhoz.
Először 1937 márciusában kísérelte meg a földkerülést. Akkor Earhart és három társa a kaliforniai Oaklandből indultak nyugat felé, és a hawaii Honoluluban szálltak le, hogy javításokat végezzenek az átalakított Electra típusú gépen. Az újbóli felszállás közben azonban defektet kapott a kerék, és maga a repülő is megsérült, így le kellett fújni a repülést, a gépet pedig hazaszállították javításra. A végzetes utazás néhány hónappal később ugyancsak Oaklandből indult, de ezúttal az ellenkező irányba, kelet felé repültek. Miami érintésével Dél-Amerika felé vették az irányt, majd az Atlanti-óceánt átszelve Észak-Afrikát keresztezték a Szahara felett. Ezután az Arab-félsziget következett, majd India, Indokína, a mai indonéz szigetvilág, Ausztrália, Pápua Új-Guinea és az út további része rejtély. A 42 ezer kilométeres út nagy részét sikeresen teljesítette, de a neheze még hátra volt: 7000 kilométer a Csendes-óceán felett.
Nem egyhuzamban akarták ezt a távot teljesíteni, a két kilométer széles és 500 méter széles (tehát zsebkendőnyi) Howland-szigeten akartak leszállni, amely 4113 kilométerre volt felszállási helyüktől. Ott várta őket az amerikai parti őrség egy hajója, az Itasca, amelynek feladata az üzemanyag és az ellátmány pótlásán felül a navigáció segítése lett volna. A GPS korában szinte elképzelhetetlen, hogy milyen nehéz lehetett a nyílt óceán felett, mindenféle vizuális útjelző nélkül meghatározni a repülőgép pozícióját. Ezt úgy igyekeztek segíteni, hogy az Itasca rádiójeleket sugároz a repülő felé, amelynek irányát Earharték az antenna forgatásával lokalizálják. Ez azonban nem sikerült, az Electra eltévedt. Earhart egyre kétségbeesettebben jelentette folyamatosan a rádión, hogy fogy az üzemanyag, de ő nem hallotta a hajó válaszait. Végül helyi idő szerint július 2-án délelőtt 8.43-kor érkezett az utolsó rádióüzenet Earharttól.