Következő mérkőzések
Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Biztonságosabb a repülés

Több mint ötven százalékkal csökkent tavaly világszerte a súlyos repülőgép-katasztrófákban meghalt emberek száma a megelőző évhez képest – áll egy holland légügyi tanácsadó cég felmérésében.

Mártonffy Attila
2020. 01. 03. 12:24
Ethiopian Red Cross workers carry a body bag with the remains of Ethiopian Airlines Flight ET 302 plane crash victims at the scene of a plane crash, near the town of Bishoftu, southeast of Addis Ababa
Százötvenhét utas halálát okozta az etiópiai légikatasztrófa Fotó: Baz Ratner Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint ötven százalékkal csökkent tavaly világszerte a súlyos repülőgép-katasztrófákban meghalt emberek száma a megelőző évhez képest – áll egy holland légügyi tanácsadó cég szerdán közzétett felmérésében. A To70 nevű társaság elemzése szerint 2019-ben nyolcvanhat nagy utasszállító repülőgépet ért baleset, ebből nyolc végződött zuhanással, 257 halálos áldozatot követelve. Ezzel szemben 2018-ban százhatvan baleset történt, közülük tizenháromban nem maradt túlélő, a halottak száma 534 volt.

A To70 közölte, hogy a nagy utas­szállító gépek halálos baleseti mutatója tavaly mindössze 0,18 volt egymillió repülésre vetítve, azaz átlagban minden 5,58 milliomodik repülésre jutott egy halálos baleset, ami jelentős javulás 2018-hoz viszonyítva. A statisztika figyelembe veszi az elhunyt utasokat, a személyzetet, illetve a zuhanás következtében a földön életüket vesztett emberek számát is. A tanulmányban nem szerepelnek a szerencsétlenül járt, csak néhány utast szállító kis kereskedelmi vagy üzleti gépek. A két legemlékezetesebb légikatasztrófa a Boeing 737 MAX típusú gépeihez fűződik – az egyik még 2018 októberében zuhant le Indonéziában, a másik pedig tavaly márciusban csapódott a földbe Etiópiában, összesen 346 ember halálát okozva. Ez utóbbi szerencsétlenség után tiltották be világszerte a 737 MAX-ok repülését, s a tilalom még most is tart – emlékeztet a ­Reuters brit hírügynökség.

Százötvenhét utas halálát okozta az etiópiai légikatasztrófa
Fotó: Reuters

A tanulmány megjegyzi, hogy a légiipar tavaly jelentős erőfeszítéseket tett a „jövő fenyegetéseinek” kiküszöbölésére, mint például a drónveszély elhárítására. – Azonban a MAX-ok katasztrófája arra emlékeztet bennünket, hogy a repülést biztonságossá tevő alapokra kell összpontosítanunk, azaz jól tervezett, jól felépített gépeket kell létrehozni, amelyeket jól képzett legénység vezet – áll a To70 elemzésében. Az Aviation Safety Network repülésbiztonsági szervezet szerint 2019 a MAX-balesetek ellenére is egyike volt a polgári repülés legbiztonságosabb éveinek. Az etiópiai szerencsétlenségben meghalt 157 utas több mint a felét tette ki a világszerte repülőgép-balesetben elhunytak számának.

Az elmúlt két évtizedben egyébként mindenhol meredeken csökkent a légi balesetekben elhunytak száma a légi utazás jelentős emelkedése ellenére. 2005-ben például még 1015-en haltak meg utasszállító gépek lezuhanása miatt.

A polgári repülés történetében 2017 volt a legbiztonságosabb esztendő: mind­össze két kisebb, turbólégcsavaros gép zuhant le, tizenhárom ember halálát okozva, sugárhajtású nagyrepülőt nem ért baleset.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.