Keresettek a világ legnagyobb repülői

A rendkívüli egészségügyi helyzet hirtelen új keresletet is indukált: világossá vált, hogy a járvány kezelésére szükség van nagy mennyiségű orvosi eszközre és védőfelszerelésre, és ezt a lehető leggyorsabban kellett célba juttatni. Erre pedig egyetlen egy jármű volt maximális mértékben képes: az ukrán Antonov Mrija – a világ legnagyobb teherszállító repülőgépe.

Bendarzsevszkij Anton
2020. 04. 16. 18:07
A Liszt Ferenc-repülőtéren járt nemrég az Antonov 124-100M Fotó: MTI/Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus miatt hirtelen megugrott a nagy teherbírású repülőgépek iránti kereslet – az ukrán gépparkért az Antonov Airlines felel, jelenleg hét repülőgéppel végzik a munkát. A vállalat információi szerint az elmúlt hetekben már legalább harminc országot jártak meg, és május végéig tele vannak megrendelésekkel. A szállítmány szinte minden esetben ugyanaz: orvosi eszközök, többek között szájmaszkok, kesztyűk és egyéb védőfelszerelések. A géppark egyik gépe a világ legnagyobb teherszállító repülője, az An-225 Mrija, a többi a valamivel kisebb An-124-es Ruszlan. Magyarországon legutóbb április 4-én landolt egy ukrán Antonov gép: az An-124-100M repülő Kínából hozott egészségügyi védőfelszereléseket Budapestre.

Az An-124-es teherszállító repülőgép 1982-ben repült először, a világ egyik legnagyobb szállítógépének számít, és akár 150 tonnát is képes a levegőbe emelni. A nagytestvére, az An-225 Mrija egyedülálló a maga nemében: a világ valaha készült legnagyobb és legnehezebb teherszállító repülőgépe, amely akár 250 tonna szállítására is képes. A gépből a tervek szerint mindössze két darab készült volna, azonban a második repülő végül már soha nem készült el a Szovjetunió felbomlása miatt. Összehasonlításképpen: egy An-225-ös egyetlen repülőút során annyi terhet tud szállítani, mint a hat legnagyobb Boeing-gép összesen.

A Liszt Ferenc-repülőtéren járt nemrég az Antonov 124-100M
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Az Antonov Airlines vezetője, Mihail Harcsenko a Deutsche Welle német hírportálnak adott interjúja szerint a vállalatot az utóbbi időszakban elhalmozták megrendelésekkel, ami összefüggésben van a nagy teherszállító kapacitással és a sürgősséggel. A teherszállítások egy része a NATO-val együttműködésben valósul meg: Ukrajna 2018-ban kötött szerződést az észak-atlanti katonai szervezettel. A NATO SALIS programja (Strategic Airlift Interim Solution) azért jött létre, hogy a szervezet tíz tagországa – többek között Magyarország és a többi visegrádi ország, Németország és Franciaország – gyorsan át tudják csoportosítani az egységeiket a szerződött partnerek segítségével. A szerződés szerint az Antonov Airlines 2021-ig biztosít hozzáférést az öt darab An-124-es repülőgépéhez a NATO-szövetségesek számára.

Az Antonov vállalat jelenleg a teljes ukrán védelmi szektorért felelős Ukroboronprom része, a tervezőmunka a Szovjetunió összeomlása után sem állt le. A jelenlegi utolsó fejlesztésük egy katonai célú szállító repülőgép, az An-188-as.

KÉPALÁ: A Liszt Ferenc-repülőtéren járt nemrég az Antonov 124-100M

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.