Az indiánokat nem zavarja, mégis megszabadulnak a Redskinstől

A politikai korrektségnek már az amerikaifutball-csapat egykori alapítója is áldozata lett.

2020. 07. 04. 17:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Soha nem fogjuk megváltoztatni a nevünket. Ilyen egyszerű. Soha. Nyugodtan írják le nagybetűkkel – ezzel a világos üzenettel fordult az őt kérdező újságírók felé Dan Snyder 2013-ban, amikor sokadszorra merült fel, hogy az amerikaifutball-bajnokságban szereplő Washington Redskinsnek nevet kellene változtatnia. A redskin (rézbőrű) kifejezést ugyanis az amerikai gyarmatosítók használták – pejoratív értelemben – az indián őslakosokra, a mai modern társadalomban a bírálók szerint nincs helye az ilyesfajta, rasszistának titulált gúnyneveknek.

2013 óta sok víz folyt le a Dunán – és a Potomac-folyón –, a George Floyd halála nyomán kitört rasszizmusellenes tüntetések és zavargások pedig – úgy tűnik – véleménye megváltoztatására késztették Dan Snydert, a futballcsapat tulajdonosát. Pénteken közleményt adott ki a klub, amelyben tudatták: „Az országunkban történt közelmúltbéli események fényében, illetve közösségünk visszajelzései alapján a Washington Redskins ezúton bejelenti, alapos vizsgálatnak veti alá a csapat nevét.”

A döntésnek persze köze lehet ahhoz is, hogy amerikai sajtóbeszámolók szerint több nagy szponzor, így a Pepsi és a FedEx is azzal fenyegetőzött: kihátrál a klub támogatása mögül, ha nem változtatják meg a csapat nevét. Egy harmadik szponzor, a Nike nem árulja többé webáruházában a Redskins logójával ellátott ruházati termékeket. A politikai nyomás hatására az amerikaifutball-bajnokság, az NFL elnöke, Roger Goodell is megváltoztatta az álláspontját. Míg két évvel ezelőtt azt mondta, nem kényszerítik névcserére a Redskinst, pénteken már úgy vélte: „Támogatjuk ezt a fontos lépést”.

Ám míg a politikusok és az aktivisták igyekeznek megszabadulni, a történelemből legszívesebben száműznék a számukra kényelmetlenné vált személyeket és jelképeket, az őslakos indiánoknak semmi bajuk a Redskins elnevezéssel.

Egy 2016-ban, a The Washington Post napilap által készített felmérés azt mutatta ki: kilencven százalékukat egyáltalán nem zavarja a futballklub neve, hetven százalékuk szerint nem sértő a rézbőrű kifejezés, nyolcvan százalékuk pedig nem venné zokon, ha személyesen így szólítanák őket.

A futballcsapat egyébként 1933 óta használja a rézbőrűek nevet, amikor is még bostoni klubként Boston Bravesről Boston Redskinsre váltottak. A csapat négy évvel később költözött Washingtonba.

A politikai korrektségnek az egykori alapító is áldozata lett.

George Preston Marshall nevét levették a klub történetét bemutató hírességek faláról, a róla készült szobrot pedig eltávolították az RFK Stadion elől, amely egykoron a Redskins hazai mérkőzéseinek színhelye volt. Marshallal szemben a vád az: az ő ötlete volt az indián őslakosokra emlékeztető nevek és jelképek használata, és 1962-ig egyetlen fekete játékost sem szerződtetett, noha erre már 1946 óta lehetőségük volt az NFL-kluboknak.

A csapat szurkolói a lehetséges új nevek közül a Washington Red Tails-szel szimpatizálnak leginkább: ezzel azon fekete pilóták előtt tisztelegnének, akik a második világháborúban az amerikai légierő kötelékében szolgáltak, és P–47 típusú vadászgépeikre jellegzetes vörös csíkot festettek.

Száz év történelme kitörölve

Nevet változtathat az Ohio állambeli Cleveland Indians nevű baseballcsapat is, amelyet 1915 óta neveznek így. – A közélmúltbeli társadalmi zavargások alátámasztották annak a szükségességét, hogy szervezetként folyamatosan megértőbbé váljunk a társadalmi igazságosságot érintő kérdéseket illetően – nyilatkozta pénteken a klub, amely két éve döntött úgy, nem használja többé a Chief Wahoo nevű indián törzsfőnököt ábrázoló logóját.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.