A mintegy kétszáz magyar és lengyel egyetemista részvételével a dél-lengyelországi Krasiczynben e héten zajló 3. lengyel–magyar nyári egyetem keddi gálaestjén felolvasott levélben Andrzej Duda a világban zajló „áttörés jellegű” geopolitikai folyamatokra utalt, és aláhúzta:
Lengyelország és Magyarország jelenlegi helyzete megköveteli az erős és hatékony állam építését.
– Szerencsére mindkét ország már bizonyos ideje olyan politikát képvisel, melynek
célja a szuverenitás és a jól felfogott nemzeti érdek megerősítése
– fogalmazott.
– A jelen történelmi pillanat tudatosítja azt is, mennyire szükségünk van kipróbált barátokra – folytatta Duda, aláhúzva: – Lengyelország és a lengyelek számára éppen a magyar nemzet jelent ilyen barátot.
Ebben az összefüggésben az államfő kiemelte a kétoldalú együttműködés ikerintézményeinek, a krasiczyni nyári egyetemet szervező lengyelországi Waclaw Felczak Intézetnek, valamint a magyarországi Felczak Alapítványnak a jelentőségét.
Rámutatott: közel öt év óta Magyarország részvételével is működik a – Balti-, Fekete- és Adriai-tenger közötti térség országait felölelő – Három tenger kezdeményezés, amely formátum, mint írta, bizonyítja:
térségünk politikailag megerősödött, és „többé nem a más fővárosokban születő tervek elszenvedő végrehajtója”.
A közép-európai országok tudatosították érdekeiket, és képesek együttműködni azok érvényesítésében – szögezte le Andrzej Duda.
A Parlament mint a demokrácia biztosítéka című szerdai pódiumbeszélgetésben Marek Kuchcinski, a szejm korábbi elnöke, a lengyel–magyar parlamenti baráti tagozat elnöke, a kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) parlamenti frakciójának elnökhelyettese, Rácz Zsófia, az Emberi Erőforrások Minisztériumának fiatalokért felelős helyettes államtitkára, valamint Arkadiusz Adamczyk történészprofesszor, a Waclaw Felczak Intézet tanácsának elnökhelyettese szólalt fel.
Rácz kiemelte az átláthatóság, a törvényhozói folyamat nyilvánosságának követelményét, a kompromisszumkeresés elvét a magyar parlamentarizmusban. Bemutatta a parlamenti mechanizmusok megismerését célzó ifjúsági programokat, köztük az országos diákparlamentet.
Kuchcinski a lengyel és a magyar parlamentarizmus több száz éves hagyományára utalva
a legnyitottabbnak és legátláthatóbbnak nevezte a parlamentet a három hatalmi ág intézményei közül,