Kilencéves kisfiú kaszált dollármilliókat a YouTube-on

Elkészült a Forbes toplistája azokról, akik a legjobban keresnek a videómegosztóval.

2020. 12. 20. 7:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, a járvány nem vetette vissza a professzionális YouTube-tartalomgyártók, a youtuberek munkáját, sőt a négy fal közé zárva még többet bámulták az emberek a legnépszerűbb videómegosztó oldalt. A Forbes magazin elemzése szerint 2019 júniusától az idei év júniusáig 211 millió dollárra (több mint 63 milliárd forintra!) rúgott a legsikeresebbek összkeresete, ami 30 százalékos gyarapodás az előző időszakhoz képest. Bizony, a YouTube már óriási üzlet, amelyre valóságos iparág épül. Honnan kapják pénzüket az internet sztárjai?

Elsősorban a reklámokból, melyek az olykor százmilliós, sőt milliárdos megtekintést produkáló videók közben szépen hoznak a konyhára – és úgy tűnik, hogy a Covid–19 ellenére a hirdetők idén is mélyen a zsebükbe nyúltak. Másrészt a különféle cégekkel kötött együttműködésekből, valamint a minden igazán népszerű youtuber oldalán előbb-utóbb megjelenő saját márkás termékekből: pólókból, bögrékből és megannyi csecsebecséből.

Hinnénk vagy sem, a YouTube-ból az igazán sikereseknek nagyon jól meg lehet élni. Igaz, ehhez több millió követő, százmilliós megtekintés, rengeteg előállított tartalom és rengeteg munka kell. A legnagyobbak már akár saját jogászt, menedzsert, csapatot foglalkoztatnak, de van is mit a tejbe aprítaniuk.

A Forbes idei listája szerint a legjobban kereső youtuber a harmadik egymást követő évben is az alig kilencéves Ryan Raji, aki – pontosabban családja – 29,5 millió dollárt kaszált. A Ryan világa (Ryan’s World) című csatorna eredeti profilja az úgynevezett „unboxing” volt: a kamera előtt csomagoltak ki és mutattak be mindenféle játékokat. Ma már különböző oktatási és ismeretterjesztő anyagokkal, kísérletekkel, az angolon kívül spanyolul és japánul is próbálják szórakoztatni több tízmillió rajongójukat. A legnézettebb videójukban egyébként játékokat löknek le egy csúszdáról – erre már több mint kétmilliárdszor voltak kíváncsiak az emberek.

Gyerekeknek tartalmat gyártani egyébként is hálás feladat, hiszen a kicsik rá tudnak „kattanni” ezekre a videókra, és unalomig ismételve újra és újra megnézni őket. Ékes bizonyítéka ennek, hogy a teljes YouTube legnézettebb videója a „Baby Shark Dance”, melyre négy év alatt már 4,5 milliárdszor kattintottak. Nem csoda, hogy a dollármilliókat csengető toplistában is akad még gyerekeknek szóló csatorna. A hetedik helyezett „Nastya”, az orosz származású, alig hatesztendős Anasztázia Radzinszkaja, aki 18,5 millió dollárt keresett már videóival. Ráadásul ő sem csupán YouTube-ozik, de saját népszerű csatornája van Instagramon és TikTokon is. Általában játszik, énekel, vagy különféle szerepjátékokban szerepel a videóiban.

Mint arra a Forbes is rámutat, a youtuberek célközönsége általában a fiatalok (vagy fiatalos idősebbek), akik körében a legnépszerűbb a videómegosztó. Ennek megfelelően a legtöbb pénzt is a nekik szóló, nem túl komoly videók termelik. A lista második helyén Mr. Beast, alias Jimmy Donaldson áll: ő 24 millió dollárt tehetett zsebre idén.

Az amerikai fiatalember ugyanakkor a pénzkeresetet összekapcsolja a jótékonykodással: videóinak gyakori témája, hogy pénzt ad idegeneknek, mindenféle meglepő helyzetben vagy feltételekkel.

Egyszer például versenyt rendezett: aki a legtovább rajta tudja tartani a kezét egymillió dolláron, azé lehetett az összeg. Máskor pizzát rendelt, és a kiérkező futár megkapta borravalóként a házat. Vagy éppen több ezer dollárt adományozott olyan streamereknek, akiket senki nem nézett. Az egyik legnépszerűbb, 60 millió kattintásnál járó anyaga mégis az, mikor 600 ezer dollár értékű tűzijátékot pukkogtat el:

A Forbes tízes listájára felkerült még többek között komikus, gyerekzenész, beszélgetős műsor és sminkes is.

  • Ryan Kaji: 29,5 millió dollár
  • Mr. Beast: 24 millió dollár
  • Dude Perfect: 23 millió dollár
  • Rhett and Link: 20 millió dollár
  • Markiplier: 19,5 millió dollár
  • Preston Arsement: 19 millió dollár
  • Nastya: 18,5 millió dollár
  • Blippi: 17 millió dollár
  • David Dobrik: 15,5 millió dollár
  • Jeffree Star: 15 millió dollár
  • A téma legfrissebb hírei

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.