Úgy tűnik, a járvány nem vetette vissza a professzionális YouTube-tartalomgyártók, a youtuberek munkáját, sőt a négy fal közé zárva még többet bámulták az emberek a legnépszerűbb videómegosztó oldalt. A Forbes magazin elemzése szerint 2019 júniusától az idei év júniusáig 211 millió dollárra (több mint 63 milliárd forintra!) rúgott a legsikeresebbek összkeresete, ami 30 százalékos gyarapodás az előző időszakhoz képest. Bizony, a YouTube már óriási üzlet, amelyre valóságos iparág épül. Honnan kapják pénzüket az internet sztárjai?
Elsősorban a reklámokból, melyek az olykor százmilliós, sőt milliárdos megtekintést produkáló videók közben szépen hoznak a konyhára – és úgy tűnik, hogy a Covid–19 ellenére a hirdetők idén is mélyen a zsebükbe nyúltak. Másrészt a különféle cégekkel kötött együttműködésekből, valamint a minden igazán népszerű youtuber oldalán előbb-utóbb megjelenő saját márkás termékekből: pólókból, bögrékből és megannyi csecsebecséből.
Hinnénk vagy sem, a YouTube-ból az igazán sikereseknek nagyon jól meg lehet élni. Igaz, ehhez több millió követő, százmilliós megtekintés, rengeteg előállított tartalom és rengeteg munka kell. A legnagyobbak már akár saját jogászt, menedzsert, csapatot foglalkoztatnak, de van is mit a tejbe aprítaniuk.
A Forbes idei listája szerint a legjobban kereső youtuber a harmadik egymást követő évben is az alig kilencéves Ryan Raji, aki – pontosabban családja – 29,5 millió dollárt kaszált. A Ryan világa (Ryan’s World) című csatorna eredeti profilja az úgynevezett „unboxing” volt: a kamera előtt csomagoltak ki és mutattak be mindenféle játékokat. Ma már különböző oktatási és ismeretterjesztő anyagokkal, kísérletekkel, az angolon kívül spanyolul és japánul is próbálják szórakoztatni több tízmillió rajongójukat. A legnézettebb videójukban egyébként játékokat löknek le egy csúszdáról – erre már több mint kétmilliárdszor voltak kíváncsiak az emberek.
Gyerekeknek tartalmat gyártani egyébként is hálás feladat, hiszen a kicsik rá tudnak „kattanni” ezekre a videókra, és unalomig ismételve újra és újra megnézni őket. Ékes bizonyítéka ennek, hogy a teljes YouTube legnézettebb videója a „Baby Shark Dance”, melyre négy év alatt már 4,5 milliárdszor kattintottak. Nem csoda, hogy a dollármilliókat csengető toplistában is akad még gyerekeknek szóló csatorna. A hetedik helyezett „Nastya”, az orosz származású, alig hatesztendős Anasztázia Radzinszkaja, aki 18,5 millió dollárt keresett már videóival. Ráadásul ő sem csupán YouTube-ozik, de saját népszerű csatornája van Instagramon és TikTokon is. Általában játszik, énekel, vagy különféle szerepjátékokban szerepel a videóiban.