Az állattartók 2020 eleje óta jelentettek eseteket, de augusztus óta a támadások megszaporodtak, és a megcsonkított lovak száma ugrásszerűen megnőtt. Az elmúlt hetekben is több mint tíz alkalommal sebesítettek meg így állatokat. A jelenség sokkolta Franciaországot, az emberek értetlenül állnak a kegyetlenség előtt, annál is inkább, mert – bár több mint százötven csonkítás miatt folyik a nyomozás –
magyarázat egyelőre nincs, elkövetőt vagy elkövetőket sem találtak.
Összesen két alkalommal állapították csak meg, hogy az elpusztult kanca és a két szamár állatok áldozata lett, egy harmadikban pedig a ló természetes halált halt.
Ugyanakkor a többi megsérült és elpusztult lóval kapcsolatban a nyomozás nem tárt fel vadállatokhoz köthető okokat, vagy a sérülések jellege miatt kizárható volt a természetes halál. A nyomozásba bevont szakemberek szerint a szisztematikusan ismétlődő és egymással megegyező csonkítások
szándékosan és kitervelten cselekvő elkövetőket valószínűsítenek.
Levágott (többnyire jobb oldali) fülek, kimetszett nemi szervek, összevagdalt fejek és kivájt szemek szerepelnek az összefüggést kereső nyomozók listáján. A november végi támadások áldozatai között találtak egy fejbe lőtt lovat is.
Az állattartókat és az egész országot sokkolják a brutális esetek, annál is inkább, mert a fokozottabb megfigyelés alatt tartott lóállományt sem tudják megvédeni. A rendőrség már külön a támadássorozat miatt létrehozott ingyenes bejelentő-telefonszámot működtet az országban.
Ahogy a csonkítások Franciaországban földrajzilag is kiterjedtek,
a nyomozók kizárták a magányos elkövető teóriáját,
eddig a francia közigazgatási területek több mint felében találtak ugyanis bántalmazott és a sérülések miatt elpusztult lovakat.
A nyomozók egyelőre a sötétben tapogatóznak.
A felállított lehetséges magyarázatok között szerepel a titkos internetes kihívás, valamilyen szekta rituáléja, a bűncselekmény lemásolása (a kilencvenes években ilyenek voltak a gabonakörök), a lovak iránt érzett gyűlölet vagy sátánista rítus.
Szakértőként a nyomozást segíti Anne Josso, a Miviludes, azaz a franciaországi szekták tevékenységét figyelő kormányzati szerv megbízottja is. – A lovakat áldozatként bemutató rituálék régi időkre nyúlnak vissza, és számos ősi kultúra része volt: a hindu, a kelta, a viking, a római kultúrákban egyaránt elterjedt volt, de a modern korban nincsenek feljegyzések ilyen rítusok végrehajtásáról. A lovak ellen elkövetett támadásokkal kapcsolatban lehetőségként merülhet fel, hogy a csonkításokat az elkövetők valamilyen
szektához való felvételük első próbatételeként kapják feladatul.