időjárás 8°C Aurél 2022. október 5.
logo

Túl rasszista volt a palacsintaszirup

Wittich Zoltán
2021.02.11. 06:30
Túl rasszista volt a palacsintaszirup

Rasszizmus vádja miatt Pearl Milling Companyre változik az Egyesült Államokban híres Aunt Jemima palacsintaszirup márkaneve. A tavaly nyári Black Lives Matter (A fekete életek számítanak) tüntetések hatására több cég is változtatni kényszerül a megjelenésén.

Rasszizmus vádja miatt megváltozott a híres amerikai palacsintaszirup márkaneve és arculata. A több mint százharminc éves múltra visszatekintő Aunt Jemima (Jemima nagynéni) márka új neve a Pearl Milling Company lett, utalva a liszt mint fő alapanyag 1889-es előállítási technikájára.

A márkát birtokló PepsiCo már 2020 közepén bejelentette az arculatváltást az Egyesült Államokban nyáron kirobbant Black Lives Matter (A fekete életek számítanak) tüntetéshullám, valamint egy, a TikTokon megjelent videót követően, amely a márka rasszista múltjára hívta fel a figyelmet.

A márka képviselői elismerték, hogy a termékeiken feltűnő színes bőrű nő rasszista sztereotípián alapul, és noha a múltban már több változtatást is eszközöltek a termékek modernebb megjelenéséért, rájöttek, hogy ez nem elég. A márka hivatalos oldalán a PepsiCo úgy nyilatkozik magáról, hogy a cég sikerei a sokszínűség alapjára épültek, és számukra kifejezetten fontos a faji egyenlőség megteremtése – noha a multinacionális vállalat legfelső vezetésében jelenleg csupán egyetlen fekete kapott helyet.

Jemima nagynéni sem süt több palacsintát
Fotó: Facebook.com

– Éppen itt az ideje, hogy az ilyen szimbólumokat eltávolítsuk, azok súlya és reprezentatív jellege miatt – fogalmazott Riché Richardson, a Cornell Egyetem afrikai tanulmányok és kutatóközpontjának a docense. Úgy vélte, az ilyen szimbólumok sokakat a rabszolgaságra és a fekete alsóbbrendűségre emlékeztetnek.

– Sürgősen el kell távolítani az ilyen szimbólumokat a közösségi területekről, mert ezek sokakban a terror és a rettegés képét jelenítik meg

– közölte Richardson. Greg Carr, a Howard Egyetem afroamerikai tanulmányok professzora az Aunt Jemima névváltoztatása kapcsán viszont úgy nyilatkozott, hogy bizonyos értelemben a Pearl Milling Company névre váltás úgy is értelmezhető, mint vállalati mea culpa (am. bűnbánat – a szerk.) egy olyan eredendő bűnre, amit nem követett el.

Nem az Aunt Jemima az egyetlen olyan márka, amely a közelmúltban arra kényszerült, hogy hasonló okok miatt nevet változtasson. A hazánkban is ismert Uncle Ben’s szósz, a Cream of Wheat gabonapehely, a Land O’Lakes vaj vagy éppen az Eskimo Pie fagylalt is arculatváltásra készül. A politikai korrektség áldozata lett a Zigeunersauce, azaz a cigánymártás is. A változások nem csak az élelmiszeripart érintik: a Walt Disney a Splash Mountain csúszdáját kényszerül áttervezni a parkjaiban, a Lady Antebellum (ante bellum – am. háború előtti; manapság leginkább az amerikai polgárháború előtti időszakra értik) countryzenekar a nevét Lady A-re változtatja, miként a Washington Redskins amerikaifutball-csapat tette azt a múlt évben, amit ma már Washington Football Teamnek neveznek. Átkeresztelték a berlini Mohrenstrasse, azaz Mór utca metróállomást is, Augsburgban pedig a Drei Mohren, a Három Mór hotel kapott új nevet.

Ben bácsi többé nem mosolyog ránk a dobozokról.
Fotó: Reuters/Brendan McDermid

A rasszizmus vádja miatt a megjelenésüket megváltoztatni kényszerülő cégek azért sincsenek könnyű helyzetben, mivel a jól bejáratott és széles körben ismert márkájuk az új névvel és csomagolással könnyen elveszítheti ismertségét és így versenyelőnyét, a fogyasztók ugyanis nem minden esetben fogják felismerni régi-új kedvenc terméküket.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.