A jelenlegi rendszerben a kormány évente több mint 25 milliárd fontot szed be üzemanyagadóból, de ez a bevétel várhatóan jelentősen csökkenni fog az elektromos autók térnyerésével. Az új rendszerben minden jármű tulajdonosa fizetne, függetlenül a használt üzemanyag típusától.
A tervezett rendszerben a vezetők a megtett kilométerek alapján fizetnének, valószínűleg GPS-technológia vagy kilométeróra-leolvasások segítségével. Az adó mértéke függhet olyan tényezőktől, mint a helyszín, a forgalom sűrűsége és a jármű kibocsátása.
Louise Haigh közlekedési miniszter szerint a kormány kénytelen volt változatni.
A terv azonban számos kihívással néz szembe. Az elektromos autók egyik fő vonzereje éppen az adómentesség volt, és az új rendszer aránytalanul érintheti a vidéki lakosokat, akiknek kevesebb alternatív közlekedési lehetőségük van.
Egy GoCompare tanulmánya szerint az átlagos éves futásteljesítményű autósok akár 990 fontot (mintegy 468 ezer forint) is fizethetnének évente az új rendszerben, szemben a jelenlegi 190 fontos (mintegy 90 ezer forint) éves díjjal. A brit vezetők 53 százaléka ellenzi a javaslatot, különösen a fiatalabb korosztály.
A munkáspárti kormány egyébként más adóemeléseket is tervez: megugrana a vagyonadó, a társasági adó, a különböző környezetvédelmi adók, a luxusadó és a pénzügyi tranzakció adó is. A baloldali kormány lépései megosztják a közvéleményt, és várhatóan heves vitákat váltanak ki a parlamentben és a társadalomban egyaránt.
Borítókép: Jelentősen megdrágulna az autózás az Egyesült Királyságban (Fotó: AFP)