Donald Trumpnak 61 százalék esélye van az elnökválasztás megnyerésére, legalábbis ezt közölte a Polymarket előrejelző piaci platform. Eszerint Kamala Harrisnek, Donald Trump korábbi elnök demokrata riválisának az elnökválasztási versenyben 39 százalékos esélye van a győzelemre.
A Trump győzelmére tett fogadások összértéke mintegy 1,3 milliárd dollár, míg a hivatalban lévő alelnök győzelmére tett fogadások összege mintegy 808 millió dollár.
Mint ismert, az emberek nemcsak az elnököt választják meg, hanem a szenátus egyharmadát, a képviselőház mind a 435 tagját, valamint 11 állam és két terület kormányzóját.
A Trump-részvények ingadozó teljesítménye a 2024-es választási évben sokatmondó: az első hónapokban a TMTG részvényei kezdetben jelentős árfolyam-emelkedést könyvelhettek el, egészen addig, amíg Kamala Harris színre nem lépett. Rövid zuhanás után azonban minél közelebb került az amerikai elnökválasztás, annál népszerűbbé váltak ismét a Trump Media részvényei a befektetők körében. A szeptember végi mélypont óta a csúcson már több mint 360 százalékot erősödött; az októberi csúcs 54,68 dollár volt.
A befektetők tehát Trump győzelmére fogadnak, és további árfolyam-emelkedésben reménykednek november 5. után.
Melyik elnökjelölt mellett állnak a technológiai cégek?
Az amerikai elnökválasztási kampány finisében a technológiai szektor vezetői különböző módon viszonyulnak a két fő jelölthöz, Donald Trump volt amerikai elnökhöz, a Republikánus Párt elnökjelöltjéhez és demokrata kihívójához, Kamala Harris alelnökhöz. Míg egyesek nyíltan támogatják valamelyik jelöltet, mások óvatosabban pozicionálják magukat – írja a Tagesschau német hírportál.
Elon Musk egyértelműen Trump pártján áll, legalább 75 millió dollárt adományozott a kampányára. Ezzel szemben Reed Hastings, a Netflix társalapítója 7 millió dollárral támogatta Harris kampányát. A bejelentés után feltűnően sokan mondták le Netflix-előfizetésüket.
Jeff Bezos, az Amazon alapítója és a The Washington Post tulajdonosa meglepő lépésre szánta el magát: a lap hagyományaitól eltérően idén egyik jelölt mellett sem állt ki nyíltan. Ezt sokan úgy értelmezik, hogy Bezos igyekszik jó viszonyt ápolni Trumppal az esetleges győzelme esetére.
Az Apple, a Google és az Amazon vezetői állítólag kapcsolatba léptek Trumppal az utóbbi időben. Bár a részletek homályosak, ez a lépés érthető a nagy technológiai cégek részéről, hiszen fontos számukra a jó kormányzati kapcsolatok fenntartása, függetlenül a választás kimenetelétől.
A Google-t korábban többször megvádolták, hogy háttérbe szorítja a konzervatív tartalmakat. Legutóbb épp Trump Joe Rogannek adott interjúja kapcsán robbant ki botrány, amelyet a techóriás videómegosztóján alig lehetett megtalálni.
Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója hivatalosan egyik jelöltet sem támogatja. Egy interjúban azonban szinte csodálattal beszélt Trumpról egy ellene irányuló merényletkísérlet után, ami meglepő annak fényében, hogy a Meta általában liberálisabb beállítottságúnak számít.
A technológiai szektor vezetőinek óvatos vagy éppen határozott állásfoglalásai jól mutatják, milyen nagy tétje van számukra is az elnökválasztásnak. A kormányzati megrendelések és a szabályozási környezet miatt kulcsfontosságú számukra a jövőbeli kormányzattal való kapcsolat, ami magyarázza a sokszor ellentmondásos nyilatkozataikat és lépéseiket a kampány során.
Borítókép: Óriási biznisz az elnökválasztás a fogadóirodáknak (Fotó: AFP)