Kína is nekimegy a túlsúlyos internetes cégeinek

Megreguláznák az egyre gazdagabb és befolyásosabb vállalatokat.

Mártonffy Attila
2020. 11. 11. 20:37
A logo of Alibaba Group is seen at the company's headquarters in Hangzhou
A logo of Alibaba Group is seen at the company's headquarters in Hangzhou, Zhejiang province, China, November 18, 2019. REUTERS/Aly Song - RC2ODD93GGMK Fotó: Aly Song
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kína – amerikai és európai példára – új szabályozást akar bevezetni a legnagyobb internetes cégei hatalmának letörésére – a pekingi kormányzat egy ideje már aggodalommal nézi az országban működő digitális platformok növekvő befolyását. Az új intézkedés olyan kínai alapítású óriásvállalatokat érinthet, mint az Alibaba e-kereskedelmi cég és annak fizetési leányvállalata, az Ant (Hangya) Group, a kínai Facebookként is emlegetett Tencent, valamint a Mejtuan (Meituan) ételküldő szolgálat. A kormányzati szándékról szóló hír keddi közzététele után meredeken zuhant a kínai technológiai cégek részvényárfolyama. A mai tőzsdei kereskedésben az Alibaba, a Tencent, a JD.com, a Hsziaomi (Xiaomi) mobilcég és a Mejtuan összesen 200 milliárd dollárt veszítettek piaci értékükből.

A BBC brit közszolgálati csatorna szerint

a kínai állami piacfelügyelet 22 oldalas szabályozási tervezete a távol-keleti ország első kísérlete lenne a helyi technológiai szektor versenysértő piaci magatartásának megregulázására.

Megtiltanák például az érzékeny fogyasztói adatok megosztását, a kisebb piaci szereplők kiszorítását célzó összefogást, valamint a veszteséges értékesítést a versenytársak kiküszöbölése érdekében. Megszüntetnék továbbá az egyes platformokon a partnerek kizárólagos szerződések kötésére való kényszerítését – ezzel főként az Alibabát vádolják a szerződött kereskedők, illetve a versenytársak. Elejét vennék annak a gyakorlatnak is, amelyben a cégek adataik és költési szokásaik szerint megkülönböztetik az ügyfeleiket.

Az Alibaba és a JD.com együttesen uralja a kínai lakossági e-kereskedelmi piac háromnegyedét, az Alibaba platformjait szeptemberben például 881 millió aktív mobiltelefon-használó érte el, ez több mint a fele Kína lakosságának. A pekingi hatóságok aggodalommal figyelik az Ant Group expanzióját is, s a múlt héten megakadályozták a cég részvényeinek tőzsdei bevezetését – pedig ez lett volna a világon az eddigi legnagyobb első részvénykibocsátás (IPO) –, mivel attól tartottak, hogy az online hitelintézetek növekvő hatalma kedvezőtlenül fogja befolyásolni az ország pénzügyi rendszerét. Az Ant 1,3 milliárd, főként kínai felhasználóval rendelkezik, Alipay nevű fizetési rendszere pedig a legelterjedtebb digitális fizetési platform. A Tencent szintén üzemeltet fizetési rendszert, emellett a világ legnagyobb játékszolgáltató cége.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.