Variációk egy témára: Budapest–Vác–Budapest

Oskolások és két ünnep közt szabadságba szorultak azért szép számmal vannak, nekik ajánljuk a következő túraútvonal-lehetőséget: Budapest–Vác–Budapest biciklivel! Az ajánlat aktualitását az adja, hogy most jön egy-két száraz, szikrázó, téli nap, ami igazi ajándék tud lenni így, karácsony után a szabad levegőre vágyóknak. Variációk egy témára, égjen a bejgli!

KüllőnÉlő
2011. 12. 27. 13:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pest-budai Duna-part + komp

Az Erzsébet térről indulunk a Bajcsy-Zsilinszky út felé, majd az Alkotmány utcán be balra a Parlamentig, ahol észak felé a Margit hídig megyünk (a Lánchídon való átkelést azért nem ajánljuk, mert a budai rakparti kerékpárúton mindig brutkó gyalogosforgalom van). Át Budára, és innen már nagyon egyszerű a dolog. A Filatorigátnál mondjuk kétfelé válik a kerékpárút, és a Sziget hetét kivéve mindig a Duna felőli szép, kényelmeset érdemes választani, nem a Szentendrei útit, sőt az Auchan mögött elhaladva ne forduljunk balra, hanem menjünk egyenesen tovább a jobb oldali úton, több száz métert spórolunk vele. Az északi vasúti híd alatti kapun átügyeskedve aztán hosszú kilométereket tehetünk meg újra a Duna budai partján, tulajdonképpen Szentendréig, illetve Leányfaluig. Itt sajnos 3 kilométert meg kell tenni a 11-es úton, de errefelé nagyon sok a kerékpáros, és ezt az autósok is tudják. A tahitótfalui hídon át kell menni jobbra, és „nem sávot váltva” egészen a váci kompig el lehet evickélni. A kompmenetrendet és az árakat a dunakanyar.hu/menetrendek lapon találjuk, alapvetően mindig „negyedkor” mennek a kompok. Visszaútra ugyanúgy jó ez, mert teljesen másképpen látjuk a nyugis, dombos tájat. Váci látnivalókért nyugodtan kattintsunk a város honlapjára, eldönthetjük, hogy a szépen felújított közterek látványával megelégszünk-e, vagy falunk egyet a Hugyecz Pékségben is a vasútállomásnál, esetleg több időt töltünk ott.

Táv: 75 km – menetidő: 5-6 óra

Pesti, városi útvonal

Nagy előnye, hogy nem kell sok száz forintot fizetni a kompért (ami viszont jó élmény, lehet jó fotókat készíteni a váci székesegyházról vagy a Dunáról). Szóval a pesti útvonalon menjünk végig az Andrássyn – figyeljünk az autókéival NEM szinkronizált lámpákra –, a Hősök terénél forduljunk balra, majd átúszva a Nyugatiból jövő vonatok sínje alatt forduljunk jobbra, szintén kerékpárút visz majdnem végig. Van itt is egy bringás elágazás, a toronyiránt egyenesen vivőt válasszuk, át a síneken, egészen egy ezerutcás kereszteződésig. Itt egy rövid bolyongást ajánl a sárga felfestés, és rendszerint avar van rajta vagy kutyasétáltatók (vö.: korábbi blogbejegyzés…). Helyette egy 90 fokos jobbkanyart javasolunk, és a közeli Istvántelki úton már mehetünk is balra! Maradjunk a Vácra menő vasúti sínek bal oldalán, és bár egy időre elfogy a kerékpárút Kápmegyeren, az elhagyandó paneldzsungel után bújjunk alá jobbra a sínnek és az M0-snak is, és itt visszakapjuk a bringautat. Ez csak elmondva bonyolult, de a nehézségeknek Dunakeszin vége is szakad – itt még egyszer keresztezni kell balra a vasúti hídon át a vonatot, majd a Bajcsy-Zsilinszky utcán át elérünk a dunakeszi városházáig, ott meg már szép, színes bringaút megy Vácig, csak figyeljük a táblákat és a felfestést. Visszafelé jöhetünk komppal, Buda felé.

Táv: 34 km (csak oda) – menetidő: 2,5-3 óra

Pesti panorámaút

A népszerű vicc szerint Pestben egy dolog jó van: a budai látkép. Akik szerint ez nem is vicc, azok kedvéért álljon itt a harmadik lehetőség, ami a Margit hídig megegyezik az elsővel. Azután viszont megépült már a Pesti rakparti bringaút, és szintén egyszerűen eljuthatunk az északi vasúti hídig. Egy rövid szakaszon járdázni kell a híd után észak felé, de hamar visszajön a sárga csík, amit az M0-sig követhetünk. Itt következik mindössze 2 kilométernyi figyelem – a városhatártól Dunakesziig –, de ezen 10 percen belül túl lehet jutni, és azért nem életveszélyes, mert gyakorlatilag nyílegyenes a szakasz, és ha jól látszódunk, nem érhet baj. A dunakeszi városháza épületétől pedig már ugyanaz van, mint a második verziónál, sőt szinte méterre ugyanannyi a távolság. Visszaútnak javasoljuk vagy az 1-es vagy a 2-es változatot.

Táv: 35 km (csak oda) – menetidő: 2,5 óra

Összegyűjtöttük azt is, mi kell, illetve mi nem kell a szokásos és kötelező bringás kellékeken kívül.

– térdvédő: 5 Celsius-fok alatt különösen is ki van téve a térd a hideg időjárásnak, jégeralsó, térdvédő ajánlott!
– sok folyadék: bár rengeteg bolt van útközben, nem baj, ha viszünk magunkkal termoszt – tele teával – vagy ásványvizet, egy-másfél litert minimum
– defektszett: télen nagyon pórul lehet járni egy pár fokban kapott defekttel…
– ami nem kell: rátaláltunk a Turistautak.hu térképre, ahol részletesen jelzik a piktogramok és barna vonalak, amit az imént hosszabban kitárgyaltunk, térképre tehát ne költsünk!

Érdemes még arra figyelni, hogy 4-kor besötétedik, ilyenkor pedig szükséges már egy hazafelé tartó városi szakaszon tekerni, ahol jobban ismerjük a terepet, otthonosabban mozgunk. Ha baj van, akár Budán, akár Pesten tekerünk, a közelben megy a HÉV és a vonat is, HÉV-en egy vonaljegyért, vonaton 250 forintért szállíthatunk kerékpárt a szóban forgó szakaszon.

A netes térkép segítségével ugyanígy egy rövidebb szentendrei vagy egy csak kicsit komolyabb gödöllői kerekezés is negyedóra alatt összeállítható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.