Irány a János-hegy – biciklivel

Gáz, de már jó ideje nem ajánlottam túraútvonalat; mit csináljak, ha tavasztól télig lefoglal a városi bringázás ügye? No de jön a tél, irány a János-hegy – útvonal kezdőknek, haladóknak.

2012. 11. 29. 5:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi időben egyre több emberről szerzek tudomást, akik nem vagy csak nagyon rég nem jártak Budapest és a Budai-hegység legmagasabb pontján, a János-hegyen. Persze 21-es busszal a „Moszkválmán” térről, normafai leszállással azért eléggé ismert kirándulós projekt, de talán nem annyian tudják, hogy a majdnem 530 méter magas hegyre feljutni egy kezdő kerékpárosnak sem lehetetlen, megvan rá a megfelelő útvonal – nem nehéz kikövetkeztetni: a rövidebb út meredekebb. Amúgy kicsit szégyellem is magam, elapróztam a dolgaimat a közlekedési célú bringázás ügyének, a hobbistákról a tavaly decemberi váci útvonalajánlat óta teljesen el is feledkeztem.

A belvárostól mintegy 10 kilométerre lévő, jellegzetes formájú hegy megközelítéséhez azokat az útvonalakat vettem számításba, ahol végig aszfaltozott úton lehet haladni, kiránduló-időszakban nincs gyilkos autóforgalom, illetve útba esik közért.

Kezdők: Hűvösvölgy, Budakeszi irány – 10 kilométer, 1 óra 20 perc

Kezdőknek az általam csak Moszkválmán térnek nevezett közterületről érdemes indulni, télidőben termoszban (vagy törülközőbe csavart ásványvizes flakonban) egy-másfél liter teával, csokival, szőlőcukorral, esetleg magnézium-pezsgőtablettával felszerelkezve (izomgörcs ellen való) – és természetesen olyan biciklivel, amin van „könnyen tekerős” fokozat. Tekerés előtt egy órával egyáltalán ne együnk már, a has- és tüdőszúrás eléggé rossz érzés fölfelé, és ront is a sportteljesítmény élvezeti értékén. No és persze odafent, jól kiizzadva mennyivel jobb lesz a nyomott szalámis, paprikás zsömle! Indulás után a Szilágyi Erzsébet fasor melletti bringaútra kell rátérni, ami sima ügy a Budakeszi úti elágazásig – idáig azért ne pihenjünk.

A Budakeszi út (balra) kábé 4 kilométeres szakasza lesz a következő etap, amelynek az alsó szakaszán a kocsik közé kényszerülünk, de az út megfelelő szélességű, és az autósok fel vannak készülve a kirándulóidőben előbukkanó kerékpárosokra. Ahogy a sáv keskenyedik, úgy válik a járda gyalogosforgalomtól teljesen mentessé, és bár a KRESZ tiltja, veszélyérzettől függően javasolnám, hogy a rózsaszínű Lauder iskola (bal kéz felől) elhagyása után akár járdázzunk is; mivel nem lakott terület, itt már gyalogos is csak nagyon ritkán van. Figyeljünk, erre vannak a hegytetőig az utolsó közértek, ha esetleg volna rá igény. Budakeszin a bal kéz felé ferdén bekanyarodó Jánoshegyi útra kell majd bekanyarodnunk, közvetlenül a 22-es busz Szépjuhászné nevezetű megállója előtt. Itt amúgy nyugodtan pihenhetünk egyet, a Budakeszi úti felső szakasz meglepő, de fárasztóbb, mint a most következő, hangulatos, 4 kilométeres hegyi cikkcakk.

Az erdei Jánoshegyi úton haladva az első lehetőségnél jobbra kell fordulni, különben fújhatjuk a túrát, ezt követően már könnyű dolgunk van; sietni nem kell, csak élvezni, ahogy a tüdőben szépen kicserélődik az elhasználódott városi levegő friss hegyire. Az utolsó 500 méter előtt összevárhatjuk egymást, és eldönthetjük, toljuk-e az – ingyenesen látogatható – Erzsébet-kilátóig a drótszamarat vagy feltekerünk. Van annyira meredek a vége, hogy ne legyen szégyen. Jó étvágyat a zsemléhez, a teához, a szőlőcukorhoz és a csokihoz!

Haladók: Villányi út, BAH-csomópont, Apor Vilmos tér, Thomán István utca, Mártonhegyi út, Eötvös utca, Normafa – 10,5 km, 1 óra

Találkozzunk a Móriczon! Még nagyobb élelmiszerbolt is van, be tudjuk szerezni a szükségest. A Villányi úton indulunk el, hétvégén feltűnően autómentes. A BAH-csomóponton úgy kellene átkelni, hogy a Kongresszusi Központ környékén lyukadjunk ki, és az előtte nyílegyenesen (amúgy sunyin) emelkedő Jagelló úton elérjük az Apor Vilmos teret (itt buszvégállomás van és az 59-es villamos átszeli, innen ismerjük fel). Az Apor tetejénél enyhén jobbra kell fordulnunk, egészen a balról bezuhanó Pagony utcáig, amin balra. Ez egy idő után Thomán István néven folytatódik, és hát nem vízszintes. A végén a 112-es busz útvonalán járunk már, aminek a végállomását érdemes megnézni, a térképen Thomán István utca feliratú buszforduló jelzi. Ja, hogy miért? Mert eléggé jó panoráma van Budapestre, és kell is pihenni, szőlőcukrozni egy öt percet – meg mert az állatok felmennek az Istenhegyi úton, az embereket meg azért talán még érdekli a környezetük valamennyire.

A buszforduló után találunk egy zugban egy pici lépcsőt, amely mellett fel lehet tolni a bicót, 20 méter az egész. Balra kell elindulnunk szintén egy köpésnyit, a Költő utcába torkolló Csorna utcára kiérve pedig jobbra. A Költő utca itt mókásan kétfelé ágazik, kapjuk el a bal oldali ágat, és térjünk rá a Mártonhegyi útra (ezt a kis szakaszt egy-kétszer meg kell nézni a térképen, de hát ezért van itt).

A Mártonhegyi már nyílegyenesen becélozza a Fogaskerekű utolsó „városias” megállóját, a Bajai Halászcsárdát, és a hegytetőig hátralévő út utolsó közértjét. A Mártonhegyi Eötvös utca néven folytatja pályafutását, megállni pihenni rajta nem ajánlott, majd a 2 kilométerrel följebb lévő Normafánál lesz rá lehetőség. Ott amúgy is van lángosos télen-nyáron, legutóbb „fűtött terasz” felirattal is találkoztam. A Normafától továbbra is nyílegyenesen kell haladni, de aki 21-essel volt már odafent, nem tévesztheti el. A Libegő fenti végállomásától a haladóknak is csak 500 méter van a kilátóig, ahol jó kis fotókat lehet lőni a Facebookra vagy anyunak.


Visszaútra nem ajánlanék senkinek semmit, gyakorlatilag nem kell tekerni. Annyit talán igen, hogy pont a tétlenség miatt iszonyúan hideg tud lenni hegyről lefelé, erre készüljünk fel jégeralsóval, pótzoknival, pofalefagyás elleni buffal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.