Lenyűgöző, mégsem csinál ilyet normális ember

Ha már úgyis világvége van, haljunk meg biciklivel a fenekünk alatt, nem? Egy pöttöm filmes látogatás a világ legnagyobb downhill bringaversenyére, Franciaországba.

2012. 12. 21. 11:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még jó, hogy vége a világnak, nincs más dolgunk, mint leugrani egy jó böhöm nagy szikla tetejéről. A világ után következő „valami” számára viszont emlékezetessé tehetjük például azzal, hogy biciklivel a fenekünk alatt rántjuk magunkat a mélybe. Van ennek hivatalos neve, merthogy szervezett keretek között emberek űzik: ez a downhill. A KüllőnÉlő bemutatja a világ leghosszabb zuhanóbicikliző-versenyét, a Megavalanche-t – lássuk, hogyan taknyolnak a legnagyobbak!

A 2011-es Megavalanche viszontagságait túlélő Kovács-Gombos Ádám részletesen beszámolt élményeiről a Bikemagon, de még mielőtt nyomába erednénk, néhány szóban erről a nem kicsit állatias sportágról.

 

A downhill a hegy tetejéről az aljáig tartó, általában egyéni időfutamverseny, időtartama néhány perctől akár egy óráig is tarthat. A downhillhez összteleszkópos, alumínium- vagy acélmonti dukál egy méternél is nagyobb tengelytávval, speciális külső gumival, rugós nyeregcsővel, akár 6 dugattyús, hidraulikus tárcsafékkel, hajtóműre szerelt láncterelővel (ez akadályozza a lánc leesését rázkódás közben). Egy dh-bringánál a 20 kiló fölötti tömeg is még alacsonynak számít. Dh-záshoz kell még teljes fejet védő sisak, védőmellény, térd-, lábszár- és kézvédő. Csak tökéletes állóképességgel és nagy bringás tapasztalattal ajánlott.

Nos, vissza a francia-Alpok legnyugatibb lankáihoz, a kifejezetten sportra berendezkedett Alpe d\'Huez faluhoz. Ezen a településen áthalad a Tour de France mezőnye (az egyik nevezetes hegyi szakasz vége ez), de nyilván nem a 3350 méter magas hegycsúcsról, ahol az embert próbáló dh-verseny startol. Akik környezetismeret-órán figyeltek, most már följebb van a szemöldökük: igen, a starthely már igen oxigénhiányos magasságban fekszik, erről Kovács-Gombos Ádám is részletesen ír.
Maga a Megavalanche egy kétfutamos (kvalifikáció + főfutam) megmérettetés, 2011-ben a kábé 200 versenyzőből a legjobb három tucat két nappal később újra nekidurálhatta magát a hegytetőről a lábáig. A start egy olyan hegyes csúcson van, hogy a „rajtgép” szinte billeg rajta. Indulás után szinte egymás nyakába szakad a kvalifikáció több száz résztvevője, és az első nagyobb kanyarig eldől, hogy ki marad versenyben a győzelemért a hátra lévő szűk fél órában, ebben kissé olyan, mint a Forma–1-es belga nagydíj az oly szép rajtbalesetekkel... – a pálya alsóbb szakaszain már csak egy-két hely van előzni, a kezdeti tumultusban viszont, köszönhetően a vízszerűen fröcskölő, mély hónak, rengeteg az életveszélyes esés. A havas szakasz végeztével minimum öklömnyi kövek, szakadékok, huppanók teszik még gennyesebbé az egészet, de vannak mesterséges, fapallós pályaszakaszok, amelyeken olykor lefelé is tolni kell. Ja, még azt elfelejtettem, hogy bár a verseny előtti napokon ki lehet próbálni a pályát, kivéve, ha valamilyen csapadék van, mert akkor egyszerűen lezárják, aztán a viszlát a futamon.

A kvalifikáció

A táj itt nem túl változatos amúgy, hiszen növény nem telepszik meg, ebből kifolyólag állat is elkerüli, a tibeti hatású látványról lenyűgöző felvételeket készített összeállításához Ádám, akinek amúgy majdnem meghiúsult a részvétele az egészen, végül pedig egy esés miatt erős bordafájdalmakkal és felduzzadt lábbal kellett holtfáradtan beérnie a célhoz a hegy lábánál.

A főverseny

Akinek nincs körülbelül 100 ezer forintja egy egyhetes franciaországi kalandra, olcsóbban megúszhatja, ha valamely itthoni dombon próbálkozik, egyébként pedig a Gellért-hegyen igen látványos versenyeket szoktak rendezni néha.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.