Agnus Dei – az Oltáriszentség tisztelete Magyarországon címmel nyílt kiállítás a Pesti Vigadóban. A tárlatot Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek nyitotta meg kedd este.
A 250 tárgyat, műalkotást felvonultató kiállításról Erdő Péter elmondta: ötvösművészeti tárgyak, tabernákulumok, kelyhek, monstranciák, textilművészeti tárgyak és képzőművészeti alkotások szerepelnek a tárlaton.
A bíboros kiemelte: a kiállításon nemcsak a hivatalos egyházi kultusz tárgyai jelennek meg, külön termet kaptak a népi vallásosság emlékei. Apróbb tárgyak egész sora bizonyítja – tette hozzá –, hogy még a hétköznapi élet tárgyaiban is kifejeződik az eucharisztia iránti tisztelet. (Az eucharisztia szó egyszerre jelent szentmisét, az utolsó vacsorát megjelenítő cselekményt és az Oltáriszentséget, a szentmisén Jézus Krisztus testévé és vérévé átváltoztatott kenyeret és bort.)
Erdő Péter megjegyezte: bár túlnyomórészt katolikus tárgyakat mutatnak be, a testvéregyházak emlékei, például a protestáns egyházak úrvacsora-tiszteletének tárgyai is megjelennek a tárlaton.
A bíboros kitért arra is: a kiállításon szerepel egyik kedvenc képe, Franz Anton Maulbertsch (1724-1796) osztrák festő Az utolsó vacsora című festménye. A képet megrendelője eredetileg templomba szánta, de Maulbertsch, aki többnyire illuminált állapotban alkotott, az utolsó vacsora szereplőit is ilyen, emelkedett hangulatban ábrázolta. Így a kép végül nem templomban, hanem a refektóriumban, vagyis az ebédlőben kapott helyet.
Erdő Péter rámutatott: a festményen két világ találkozik. Egyrészt megjelenik az utolsóvacsora-ábrázolásokon megszokottnál derűsebb hangulatú, mulatozó társaság, és ezt a kortárs megrendelő joggal érezhette blaszfémiának. Másrészt azonban láthatóvá válik a képen az eksztázis, érzékeltetve, hogy ami az utolsó vacsorán, az oltáriszentség alapításakor történt, messze meghaladja a földi dimenziót.
Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke köszöntőjében úgy fogalmazott: kevés méltóbb előkészítő alkalma lehet a 2020-as Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusnak (NEK), mint ez a kiállítás, ezért a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) számára öröm és valódi megtiszteltetés, hogy támogatóként részt vehetett a kiállítás létrejöttében.