Okos humor komor képeken

Most egy kisebb galériányi kiállításon tekinthetjük meg Szerényi Gábor finom tussal és pasztellel fogalmazott abszurd karaktereit és helyzeteit az Aranytíz Kultúrházban.

Juhász Kristóf
2019. 10. 01. 6:55
Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerényi Gábor grafikáit lapunk Lugas mellékletében hetente láthatják olva­sóink. Most egy kisebb galériányi kiállításon is megtekinthetjük finom tussal és pasztellel fogalmazott abszurd karaktereit és helyzeteit az Aranytíz Kultúrházban. Szerényi számos díj birtokosa, egy éve Magyar Érdemrend lovagkeresztje kitüntetést kapott. Pályáján sokfelé megfordult, volt újságíró, szerkesztő, műsorvezető, tudósító, karikaturista, illusztrátor. A Magyar Nemzetben a nyolcvanas évektől dolgozik sajtógrafikusként.

Ahogy Feledy Balázs művészeti író, kritikus fogalmazott megnyitó­beszédében: Szerényi grafikus, író, sajtómunkás egyszerre, és ezt a sokféleségét egy oldott, laza stílus köti össze, ami a korábbi riportert is jellemezte. – Ha valaki most megkérdezi tőle: ön milyen grafikus? Azt feleli: újságos – fogalmazott Feledy, majd hozzátette: Szerényinél soha nem a közvetlen politikai gondolat fontos, akkor sem, ha politikai témához rajzol, hanem az auto­nóm mondanivaló.

Fotó: Kurucz Árpád

– Munkái nem illusztrációk, nem is karikatúrák, hanem expressis verbis képgrafikák – folytatta Feledy – Ötletekkel teli, szürrea­lista szemlélete, humora pedig roppant ritka a frusztrációval teli, magyar művészeti életben, ráadásul az újságrajz sem egy sokak által űzött műfaj.

Annak ellenére, hogy a tárlat mind­össze egy nappalinyi termet foglal el, hosszan elbíbelődhetünk a színes vagy monokróm képekkel, amelyeken hol allegorikus figurák, hol árnyalakok vegzálják egymást.

Szerényi utalásai, asszociációs láncolatai általában nem kínálnak közvetlen megfejtést, mégis úgy érezzük, hogy alakjai régi ismerőseink: a lumpenproletár kiskutya, a monoklis-cilinderes korakapitalista kísértet, a falánk kecskebak, aki lukat rág a könyvbe, a posztapokaliptikus tájból kiemelkedő Petőfi-szobor vagy a semmifejű öltönyösök csoportja, akik fölött elszáll a fej nélküli angyal. Összefüggéseikben olykor roppant komorak ezek a képek, mégis áthatja őket a derű.

Minden műfajban ritka ma az okos humor – becsüljük meg.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.