A krimiirodalom egyik leghíresebb regényét, Agatha Christie Gyilkosság az Orient expresszen című művét filmen már láthattuk, ám szeptember 5-től a Thália Színház színpadán elevenedik meg az ismert belga detektív, Hercule Poirot alakja az év eddigi leglátványosabb és legkülönlegesebb előadásában.

Fotók: Kállai-Tóth Anett
Agatha Christie minden idők legtöbbet kiadott krimiszerzője, néhány nyelven ráadásul több kiadást ért meg, mint a Biblia vagy Shakespeare. A világszerte a krimi királynőjeként emlegetett író több mint hatvan bűnügyi regényt írt. A Gyilkosság az Orient expresszen című művét a kétszeres Laurence Olivier-díjas amerikai drámaíró, Ken Ludwig vitte színpadra kifejezetten a szerző jogutódjainak felkérésére, s először a Princetoni Egyetemen található McCarter Theatre Centerben mutatták be.
Idehaza a Szirtes Tamás rendezésében látható darab a színlapja szerint a klasszikus krimi színházi változatát ígéri elsöprő, magyar színpadon egyedülálló látványvilággal. Némileg fenntartásokkal ültünk be az előadásra. Izgatottan vártuk ugyanis, miként lehet a regény zseniális párbeszédeiből, karaktereiből, atmoszférájából és nem utolsósorban abból a lenyűgöző látványból valamit a színpadra csempészni, amit legutóbb 2017-ben a Kenneth Branagh által rendezett filmben láthattunk. Aztán a kivetített, hangosan zakatoló Orient expresszt látva gyorsan eloszlottak a kételyeink. Hiszen egy az egyben olyan élményt nyújtanak az egyedülálló vetítések, mintha egy háromdimenziós mozifilmet néznénk. De a karakterekben és a párbeszédekben sem találtunk kivetnivalót.
A díszletet a különleges LED-falakkal oldották meg, ami nagyon korhűre sikerült. A vonat külseje és fényűző belső terei részletgazdagok, ahogy Rományi Nóra jelmezei is. Szót érdemel Gulyás Levente csodálatos zenéje, amely csak még inkább fokozza a krimi izgalmait. Papp Tímea látványtervező arra is ügyelt, hogy a virágok, a lámpatestek és a függönyök is meglibbenjenek. Ám ez a lenyűgöző, modern látványvilág nem veszi el a figyelmünket a gyilkosságról és a nyomozásról. Ahogy a regényben, úgy a darabban is a párbeszédeken van a hangsúly, amelyek ezúttal Hamvai Kornél dramaturg és a rendező munkáját dicsérik. Ami pedig a színészek játékát illeti, egytől egyig kiválók, de két alakítást muszáj kiemelnünk. Az egyik Szervét Tibor, akit Poirot szerepében láthatunk, s akinek minden mozdulata, megnyilvánulása, hanglejtése, sőt még a humora is zseniális. És azon túl, hogy biztos kézzel terelgeti, hallgatja ki a rejtélyes gyilkosság gyanúsítottjait és összefogja az eseményszálakat, nagyszerű narrátor is egyben.