Robert Doisneau felvételei a Mai Manó Házban

A Fotóhónap 2020 fesztivált Robert Doisneau – Párizstól Palm Springsig című életműtárlata nyitotta meg a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Házban a napokban. A humanista fotográfia egyik legkiemelkedőbb alakjának képein két teljesen különböző világ tárul elénk: Párizs egyedülálló, boldog-szomorú életképei és Palm Springs színes, talmi csillogása.

2020. 10. 19. 7:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érzékeny, ugyanakkor dokumentarista jellegű fényképeken örökítette meg Robert Doisneau francia fotográfus az 1940-es és 50-es évek Párizsának és külvárosának utcáit, életképeit. Aztán 1960-ban eljutott az Amerikai Egyesült Államokba, Palm Springsbe, ahol fényűző partikat, pálmafákat és golfpályákat fotózott – erre a két szekcióra osztotta Baki Péter kurátor a Robert Doisneau – Párizstól Palm Springsig című kiállítást, amely a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Házban tekinthető meg egészen 2021. január 10-ig. Az életműtárlaton mintegy száz eredeti nagyítást lehet látni. A főként Doisneau műterméből és jelentős francia magángyűjteményekből származó alkotások közt megtalálhatók leghíresebb fotói és korábban soha nem látott képei is.

A kiállítás megtekintése előtt izgalmas részleteket tudhatunk meg az 1912-ben Párizsban született művész életéről, pályájáról. Mint írják, Robert Doisneau tizennyolc évesen készítette első fényképeit az Ullmann stúdióban, ahol betűtípus-tervező gyakornok volt. Húszévesen vásárolta meg első fényképezőgépét, amivel Párizst és külvárosát kezdte el fényképezni. Miután elveszítette műszaki fényképész állását a Renault-gyárban, a magyar származású fotográfusnál, Charles Radónál kezdett dolgozni. Aztán a második világháborúban fotósként szolgált, majd a háború után számos megrendelést kapott a Paris Match, a The New York Times, a Life és a Fortune magazinoktól. Elnyerte a Kodak-díjat, és 1948-ban a New York-i Photoleague galériában mutatkozott be.

Első önálló kiállítását 1954-ben rendezte az chicagói Art Institute épületében. Egyik legjobb barátja, az Amerikában turnézó Maurice Baquet színész és csellóművész meghívására 1960-ban, életében először, az Amerikai Egyesült Államokba utazott. Ekkor használt először színes filmet, s New Yorkról, Hollywoodról és Palm Springsről készített fotóriportokat. A fényképeket a Fortune magazin publikálta. Számos díjban részesült, többek között elnyerte a Francia Fotográfia Francia Nagydíját és megkapta a Francia Köztársaság Becsületrendjét is. Nyolcvankét éves korában hunyt el, egy igazán gazdag életművet hagyva hátra.

 

 

Az első szekcióban azokat a fekete-fehér fotográfiáit láthatjuk, amelyeken esküvőket, szerelmespárokat, zenerajongó henteseket, utcán játszó gyerekeket, valamint városképeket fényképezett le, de a társadalom peremén élőket, az elesetteket és Pont Neuf hajléktalanjait is igyekezett megmutatni. Egyik leghíresebb fényképe, A csók a városháza előtt, 1950-ben készült Párizsban, ám több hasonló szerelmespárt is megörökített. Képei erősek, sokszor mozgalmasak, ám akad köztük képeslapra kívánkozó városkép is. A tárlat második szekciója tematikailag is élesen elkülönül az elsőtől. A második emeleten azok a fényképek tekinthetők meg, amelyeket a fotográfus végül a Fortune magazin felkérésére fotózott a kaliforniai sivatagban található Palm Springsben. Doisneau a sivatag, a pálmafák és a kobaltkék ég hátterével, a lármás lakosok csiricsáré ruháival, koktélpartijaival, milliomosaival, hatalmas medencéivel és napernyőivel, valamint golfpályáival megalkotta a saját, szirupos amerikai álmát, ezúttal nem fekete-fehérben, hanem színesben.

Színész és csellóművész barátjának, Maurice Baquetnek a következőket írta: „Mióta Palm Springsbe érkeztem, főleg esténként, elvarázsolnak a szürkészöld homlokzatok, a narancssárga tetők, a lila pálmafák, végtelen a színkombinációk száma, és mindegyik magával ragadó, egyébként pedig mindenki nagyon vidám.” És ez az átütő erejű vidámság, életkedv tükröződik Doisneau fotográfiáin.

 

 

Sokszínű programokat kínál a Fotóhónap 2020

Idén csaknem száz kortárs magyar alkotó mutatkozik be a külföldi kortárs és történeti kiállítások mellett a Fotóhónap 2020 keretén belül. Az érdeklődőket több mint ötven esemény, köztük kiállítások, tárlatvezetések és szakmai előadások várják október közepétől november végéig Budapesten és több vidéki városban. Az idén a két legnagyobb sajtófotó-kiállítás is csatlakozott a fotóhónaphoz: a World Press Photo 2020 kiállítás és a 38. Magyar Sajtófotó-kiállítás. Fotótörténetileg olyan jelentős tárlatok is bekapcsolódtak a programba, mint például a Kassák Múzeumban megrendezett Személyes távolság – Besnyő Éva fotográfiái című kiállítás, Pinczehelyi Sándor Csillagcipelés című tárlata az acb Galériában vagy az esztergomi Tár-Lak Szalonban megrendezett STB-Team Szinopszis (1973–2013) című kiállítás. Továbbá a kortárs alkotók közül Perlaki Márton Puha sarkok címmel a Trafó Galériában mutat be önálló kiállítást, Gábor Enikő Introverziók című sorozatát az art9 Galériában láthatja a közönség, valamint Czigány Ákos Néma Júliával közösen létrehozott Doboz­ember című tárlata a Várfok Project Roomban mutatkozik be. A részletes programok itt érhetők el.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.