A bezárás esztendejének végén döntött a kormány az új helyszínről – annak átépítéséről, bővítéséről –, amelyen a tervek szerint 2026-ban nyitja meg kapuit a megújult közlekedési múzeum.
– Legújabb tárlatunkkal leendő otthonunkat szeretnénk bemutatni – árulta el az ünnepélyes kiállításmegnyitó előtti bejáráson Vitézy Dávid, a múzeum főigazgatója, hozzáfűzve, hogy Magyarország legrégebbi és legnagyobb járműjavítója volt az Északi.
– Ennél autentikusabb helyszínt a múzeumnak elképzelni sem lehet.
A kiállítással megidézzük a hely szellemét, történetét, mert kevesen tudják, mi terül el a vasút és a Kőbányai út között – magyarázta Vitézy Dávid, akitől Zsigmond Gábor, az MMKM főigazgató-helyettese vette át a szót.
– Feltárásra váró történet ez, amivel a kiállítás első szekciója foglalkozik. A második a környezettel, hiszen ezen a környéken működött a magyar ipar egyik bölcsője, a Ganz-MÁVAG, ami mostanság kínai piac, vele szemben az egykori dohánygyár volt. A harmadik rész a mára rozsdaövezetté vált negyedet mutatja be, illetve a múzeum megjelenését, a revitalizációra gyakorolt hatását – mondta Zsigmond Gábor.

Fotó: Kurucz Árpád
A főigazgató-helyettestől megtudtuk, hogy a bejáratnál fogadó neon az 1962-es átadáskor világító Északi felirat pontos mása.
– Ezalatt mentek el minden reggel a munkások – jegyezte meg. Elsőként a legendás, 90 esztendős 424-es köszönt, akár a Városligetben. Ez a gőzös a magyar gőzmozdonygyártás legsikeresebb szériájának első darabja, amelyet több mint ötszáz követett.
– Még Észak-Koreába és a Szovjetunióba is eljutott – mutatott rá Zsigmond Gábor.
Itt van a híres Árpád sínautóbusz, amely a 20-as években mindössze három óra alatt teljesítette a Budapest–Bécs távolságot. Eredeti állapotukban szemlélhetjük meg a MÁV leselejtezett dízel-tolatómozdonyait, amelyeket a járműjavítóban tartottak karban.
– Ez a legnagyobb számban elkészült dízelmozdony-széria – mondta Vitézy Dávid, aki felhívta a figyelmünket arra, hogy az egykori fényezőműhelyben megcsodálhatjuk Szellemet, a sebességrekorder gőzmozdonyt.
– Hiába a rekord, mert elsöpörte a dízeltechnológia, így mindössze négy darabot gyártottak a típusból – tette hozzá a főigazgató.
A Szellem mellett ott a világhíres Kandó-mozdony, az 1920-as évek közepéről, a magyar vasúti villamosítás elindítója. Az igazi mozdonyok mellett fantasztikus, 1:5-ös arányú modellekben gyönyörködhetünk, amelyeket a millenniumi kiállításra építettek.
Zsigmond Gábor felidézte az 1867-ben átadott csarnok történetét. Mint elmondta, az 1848–49-es forradalom és szabadságharc emigránsai – köztük Klapka György – is részt vettek a svájci–magyar vasúti gyártó és javító üzem létrehozásában. A neve azért lett Északi, mert kezdetben az ország északi területeiről, Felvidékről hozták ide a javításra szoruló mozdonyokat. Az első állandó forgalmú vonal szintén Felvidéken nyílt, Pozsony és Nagyszombat között 1840-ben.