Toplistás a felesleges #girlboss Hamupipőke

Az Amazon Prime szeptember elején mutatta be a finoman szólva vegyes kritikákat kapott Hamupipőkét. A tinilányokat célzó legújabb feldolgozás ennek ellenére bekerült a streaming platform ötven legnézettebb filmje közé.

2021. 09. 30. 17:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kritikusok szerint Hamupipőke általában elég sok problémától szenved. A klasszikus mese bája és a szeretet örök üzenete azonban mindig kihúzza a csávából. Ha modernizálni akarjuk a mesét, akkor már gondok lehetnek. Ez történt a Tökéletes hangot jegyző Kay Cannon feldolgozásával is, amely semmi újat nem tudott felmutatni. Nem először történt ugyanis, hogy az üvegcipellőjéről híres hősnőt popsztár játssza el. Ezt láttuk Disney produkciójában 1997-ben Whitney Houstonnal. Szintén nem először fordul elő, hogy Minnie Driver Hamupipőke-történetben szerepel. A Queen Somebody to Love-ját sem előszőr hallottuk betétdalként, azt 2004-ben Elátkozott Ella Anne Hathawayjel egyszer már elénekelte. És bár Cannon Hamupipőkéje feltörekvő divattervezőként aposztrofálja magát, ruhái mégis olyanok, mintha Disney 2015-ös adaptációjának Halloween verziói lennének. (Lily James báliruhája hat éve a reménybeli hercegnők kedvenc választása, ha jelmezről van szó.) Andrew Lloyd Webber és Emerald Fennell új West End Hamupipőkéje sokkal izgalmasabb úton jár, mivel a karakter punk stílust kapott.

Camilla Cabello bájos és vidám Hamupipőke         Fotó: Amazon Prime

Az egyetlen, ami megkülönbözteti ezt a Hamupipőkét a korábbi feldolgozásoktól, a mindent átszövő kapitalista beállítottság. A gonosz mostoha (Idina Menzel) valójában nem is annyira gonosz, mindössze tisztában van vele, hogy lányai megélhetése és jövője a jó házasságon múlik. Így Menzel karaktere sokkal inkább Mrs. Bennett féle partivadász, semmint saját kedvére kegyetlenkedő, rideg figura. A mostohatestvérek (Maddie Baillio és Charlotte Spencer) szintén nem a bántalmazásban élik ki magukat, inkább kicsit együgyű, önbizalomhiányos, házasságra vágyó lányoknak tűnnek.

Hamupipőke (Camilla Cabello) napjait a feladatok mellett többé-kevésbé szabadon töltheti az udvarház pincéjében, ahol legújabb kollekciói készülnek. Vágya, hogy egy nap saját üzletet nyisson a városa főterén. A csupa tüllből és selyemből felépült álom akkor törik össze, mikor a bálban a jóképű herceg (Nicholas Galitzine) megkéri a kezét és közli, hogy mint jövendő királyné nem dolgozhat, hanem a királyi utódokat fogja nevelni. Hamupipőkéknek tehát választania kell a munka és a szerelem között. Ezt a történetszál bármelyik Hallmark filmben fellelhető.

Még a legnagyobb újdonságként beharangozott gendersemleges megközelítést sem sikerült igazán újszerűen előadni.

Míg Andrew Lloyd Webber valóban csavart a történeten azzal, hogy az eredeti herceg valójában egy másik hercegbe szerelmes, és miután elszökik vele, öccse lesz az új herceg, aki mellesleg Hamupipőke gyerekkori barátja. Cannon feldolgozásában a genderkérdés a Billy Porter játszotta, nemnélküli tündérkeresztszülőben aposztrofálódik. Bár Porter alapvetően vicces, szerepe mégsem több, mint Hamupipőke tökfaragó csodatevője, aki inkább furcsa, semmint különleges. Ráadásul a genderkérdés ilyen megközelítése erősen megkérdőjelezhető, mivel a világirodalom egyik legjobb női figurájáról van szó, akit hirtelen nem nő játszik el.

Cabello bájos és vidám Hamupipőke, aki felismeri mesevilágának határait, illetve fülbemászóan énekli a főként neves popslágerekből összeállított dalokat, amelyek összességében szintén nélkülöznek minden eredetiséget. Ennek ellenére a film zenéje a letöltési listák előkelő helyén áll, a szatirikus megszólalók szerint azért, mert a tinédzser közönségnek minden régebbi sláger új.

James Corden, Pierce Brosnan és Minnie Driver a történet humorfaktorai. Ám Corden Hamupipőke kedvenc egereként mindössze a tőle megszokott komédiát hozza ezúttal egy óriás fej kíséretében, Brosnan és Driver királya és királynője azonban lubickol a meseország visszásságaiban. Távol állnak udvartartásuk kiszámított pozőrségétől, mindössze két híres embert látunk, akik élvezik, hogy nevetséges kosztümökbe öltöztetik őket.

Az eredetiséget illető legnagyobb melléfogás a herceg húgának karaktere. Gwen hercegnő (Tallulah Greive) a meseország uralkodója szeretne lenne, de ez bátyja miatt nem lehetséges. És bár az Amazon Hamupipőkéje elvben a feminizmust hirdeti, egy pillanatig sem jut készítők eszébe, hogy Gwen tegyen is valamit a trón megszerzése érdekében. Ha már Hamupipőke üzletet (és herceget) akar, Gwen összefoghatna vele, hogy ő a trónt szerezhesse meg. A két szereplő sorsa azonban sosem keresztezi egymást.

Hat év telt el a legutóbbi feldolgozás óta és ezidő alatt Kaliforniának saját hercegi párja lett. Meghan és Harry kontra a brit királyi család, illetve az újragondolt prioritások fényében akár időszerűnek is mondható a film. Azonban ez a Hamupipőke-történet leginkább a rossz időzítéstől szenved. 2021-ben ugyanis többre van szükség egy dolgozni vágyó nőnél ahhoz, hogy a kritikusok pozitívan reagáljanak a #girlboss hastaggel ellátott történetvezetésre – főként, hogy az a #girlboss elég harmatosra sikerült. 

Cabello rajongói azonban jól szállítják a Hamupipőke tini nézőseregét. A szűk egy hónap alatt a film az Amazon negyedik legnézettebb mozija lett, sőt, ha nem lett volna 9/11 évfordulója, valószínüleg a dobogóra felkerült volna, mivel az első helyen Adam Driver, a terrortámadáshoz kapcsolódó filmje áll. Mivel eredeti moziról van szó, a célközönségnek nem kell tartania attól, hogy elveszne a kínálatból. A család többi tagja így csak reménykedhet, hogy nem kell megadóan kérdezniük: egyszer nem volt elég?

Borítókép: Jelenet a filmből. Fotó forrása: Amazon Prime

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.