Johann Sebastian Bach, a német barokk legnagyobb hatású zeneszerzője ugyan nem írt operát, vokális életművét azonban figyelemre méltó dramaturgiai érzékkel komponálta meg. Ezért az Opera a 2018-as Örömünnep című előadása után, mely a szerző világi kantátái nyomán született, eredetileg a 2019/20-as Keresztény évadban tervezte bemutatni új színpadi produkcióját, ezúttal Bach egyházi kantátái alapján, aminek premierjére a járványügyi korlátozások miatt csak most kerülhet sor.
Az Ókovács Szilveszter főigazgató koncepciója nyomán a műfaji kísérletek otthonául szolgáló színházi performansz három olyan Bach-kantátát vesz alapul, amelyek egyik központi motívuma a kereszt és a kereszthordozás. A Christ lag in Todesbanden (Jézus halállal halván), az Ich habe genug (Nem kell nekem más) és az Ich will den Kreuzstab gerne tragen (Keresztet hordozna a vállam) részben Lackfi János friss magyar fordításában hangoznak el Kovács István tolmácsolásában, magyar és német nyelven.
Horváth Csaba koreográfus-rendező az általa 2005-ben alapított fizikai színház, a Forte Társulat tizenhat fős csapatával azt a Bach kantátáiból áradó hitet, belső lelkiséget kívánta színre vinni, amely a középkori életszemléletet tükrözve az evilági bolyongások és szenvedések közepette a végső megnyugvást a haláltól várja.
A Magyar Állami Operaház Zenekara modern hangszerekkel és kis apparátussal, vonósokkal, három oboával, csembalóval és orgonával adja elő a műveket, emellett minden alkalommal egy-egy magyarországi egyházzenei kórus is közreműködik a produkcióban. Az előadásokat az április 8-i alkalom kivételével, amit Bartal László dirigál, Halász Péter vezényli.
Az előadás mozgó elemekből építkező díszletét Kalászki Zoltán és Kiss Benedek Kristóf, jelmezeit Benedek Mari tervezte.
A Keresztkantátákat a március 26-i premiert követően március 27-én, április 2-án, 8-án, 16-án és 18-án nézhetik meg az idei évadban.
Borítókép: A Keresztkantáták című előadás próbája (Fotó: Kummer János/Magyar Állami Operaház)