Az ECHO 1995-ben azzal a céllal indította útjára a Rising Stars sorozatot, hogy a klasszikus zene sokszor a végletekig kiélezetten kompetitív, globalizált világában segítő kezet nyújtson a pályán kezdeti lépéseiket éppen csak megtevő ifjú tehetségeknek.
A szervezet nemcsak a jövő csillagainak felkutatásában vállal szerepet, de felfedezésük után se engedi el a művészek kezét: Európa szinte minden jelentős koncerttermét érintő turné keretében biztosítja azt, hogy minél szélesebb körben megismerhesse őket a közönség.
Sőt valamennyi muzsikus koncertjén hallhatunk egy-egy, az ECHO felkérésére született vadonatúj kortárs kompozíciót is. Az idei sorozat különlegessége, hogy az ECHO azokat a zenészeket indítja európai turnéra, akiknek koncertjeit két évvel ezelőtt meghiúsította a koronavírus-járvány.
A sort rögtön az egyik legvagányabb idei fellépő, a Kölner Philharmonie és a Festspielhaus Baden-Baden által delegált német ütőhangszeres,
Vanessa Porter nyitja, aki sosem riadt vissza az unortodox megoldásoktól. Előadásaiban előszeretettel használ egzotikus hangszereket, akár a saját testét is, improvizációit pedig emberi hanggal és elektronikus effektekkel kombinálja.
Utóbbiakban ezúttal Daniel Mudrack lesz segítségére. Műsora csupa izgalmas kortárs kompozícióból áll, köztük Georges Aperghis az ECHO felkérésére született, egy perzsa ütőhangszerre, zarbra (más néven tonbak) és beszédhangra komponált darabja, a The Messenger, valamint Porter saját kompozíciója, a Folie is.
Az őt követő
James Newby kicsit kilóg a sorból, hiszen az ő hangszere a hangja.
A londoni Barbican Centre jelöltje fiatal kora ellenére számtalan szakmai sikerrel büszkélkedhet: 2015-ben harmadik helyen végzett a Wigmore Hall által rendezett Kohn Nemzetközi Dalversenyen – ahonnan elhozta a legjobb Schubert-dal interpretációjáért járó Richard Tauber-díjat is –, jelenleg a BBC Új Generációs Művésze, a Hannoveri Állami Operaház tagja. Zongoraművész partnerével, Joseph Middletonnal ezúttal Schumann ritkán hallható Kerner-dalait és a hetvenéves brit zeneszerzőnő, Judith Bingham koronavírus-járvány által inspirált dalciklusát adja elő.
A szombati napot a L’Auditori Barcelona és a Palau de la Música Catalana által delegált spanyol oboás, Cristina Gómez Godoy zárja, akinek csodálatosan könnyed ösztönösségéről néhány éve ódákat zengett a Süddeutsche Zeitung.
Alig volt 21 éves, amikor a Daniel Barenboim által irányított Staatskapelle Berlin szólóoboása lett, de megfordult már a Carnegie Hall és a berlini Pierre Boulez Saal színpadán is, és olyan legendás karmesterekkel dolgozott együtt, mint Simon Rattle, Riccardo Muti vagy Zubin Mehta. A Müpába Charlotte Bray új műve mellett a XIX. és a XX. század néhány kiemelkedő oboaművével, Mario Häring zongoraművész társaságában érkezik.
Vasárnapra is marad bőven látni- és hallanivaló:
a Frankfurtban alakult Aris Quartet azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy 2016-ban öt díjat is bezsebelt a müncheni ARD Nemzetközi Zenei Versenyen, majd két év múlva a BBC Új generációs művésze cím is a gyűjteményébe került.
Az Elbphilharmonie Hamburg és a Konzerthaus Dortmund közös jelöltje a japán Misato Mochizuki In-side című új kompozíciója mellett a bécsi klasszikus Haydn és a romantikus Mendelssohn egy-egy művével tervezi megörvendeztetni a budapesti közönséget.
A koncertek sorát az utóbbi évek egyik kiemelkedő vonóstehetsége, Diana Tishchenko zárja.
Az ukrán hegedűművésznő Berlinben végezte tanulmányait, alig húszévesen már a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar koncertmestere lett, és olyan rangos zenei versenyekről hozta el az első díjat, mint az ARD Nemzetközi Zenei Verseny vagy a Long–Thibaud–Crespin Nemzetközi Verseny. Külön öröm a hazai közönségnek, hogy erre az estére a virtuóz magyar zongoristát, Fejérvári Zoltánt választotta kamarapartneréül, akivel több közös lemezt is készített már. Bartók és Beethoven egy-egy darabja mellett Schnittke szólóhegedűre komponált művét és a portugál kortárs zeneszerző, Vasco Mendonça új alkotását is hallhatja majd tőlük a közönség.
Borítókép: Vanessa Porter (Fotó: Arne Margner)