Nemes Márton kiállítása a Velencei Képzőművészeti Biennálén

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennálé nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a jövő évben sorra kerülő 60. Velencei Képzőművészeti Biennálé Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását. A zsűri a kilenc pályázat közül Kopeczky Róna kurátor és Nemes Márton festőművész Techno Zen című pályázatát nyilvánította a pályázat nyertesének.

Magyar Nemzet
2023. 03. 17. 15:00
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A zsűri indoklása szerint Nemes Márton a fiatal festőgeneráció egyik leginnovatívabb és legsikeresebb képviselője, aki műveiben a kép XXI. századi újraértelmezésével kísérletezik, a hagyományos festészet határait anyagban és térben kitágítva. A magyar pavilon tereibe egy olyan multimédiás, több érzékre ható, a színeket középpontba helyező összművészeti alkotást tervezett, mely az absztrakt festészet hagyományain túl a kortárs élményvilágra, így a techno szubkultúra, a digitális képalkotás tapasztalataira épül. Munkáiban technikai eszközöket, ledpaneleket is beépít montázselemként.

Velencei Biennálé Nemes Márton
Nemes Márton Napba nézni csukott szemmel című munkája az acb Galériában. Fotó: Bíró Dávid

A tervezett nagyszabású, látványos installációja jól használja ki a velencei magyar pavilon térbeli adottságait. 

Kiállítása multiszenzorális: vizuális, akusztikus és interaktív tartalmai a fény- és színtartomány, a tárgy- és fénymozgás, a hang, a fényfrekvencia és a légáramlás együttes hatásában bontakoznak ki.

Nemes Márton a festészetet több irányban kitágító munkássága egy olyan új generációt és közönséget kapcsolhat be a képzőművészet világába, amely nem a művészettörténet és a magasművészet, hanem a techno szubkultúra, a számítógépes virtuális valóság, a közösségi média, illetve a high tech felől közelít a Warhol után alapvetően dekoratív felületként, ornamentikaként értelmezett festészethez.

Nemes Márton (1986) a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán kezdte meg tanulmányait, majd Londonban, a Chelsea College of Arts-on szerezett diplomát. 2019-ben elnyerte az Esterházy-díjat. Munkáival számos jelentős nemzetközi és hazai kiállításon szerepelt. Az acb Galéria (Budapest) és a Double Q Gallery (Hongkong) képviseli. New Yorkban és Budapesten él és dolgozik.

A zsűri döntését követően Fabényi Julia nemzeti biztos kiemelte: fontosnak tartja, hogy a Ludwig Múzeum olyan feltörekvő művészeket mutasson be, akinek már van nemzetközi referenciájuk, és képesek egy kifejezetten a magyar pavilon tereibe szánt, jól átgondolt és friss műtárgyegyüttest elkészíteni. Ilyen jó választás volt a legutóbbi biennálén Keresztes Zsófia installációja, és bíznak benne, hogy Nemes Márton szereplése is hasonlóképpen sikeres lesz.

A 60. Velencei Képzőművészeti Biennálét 2024. április 20. és november 24. között rendezik meg. A magyar pavilon kiállítása Velence után a Ludwig Múzeumban is látható lesz.

Kopeczky Róna (1983) művészettörténész, kurátor. PhD-fokozatát Párizsban a Sorbonne-on szerezte. 2006 és 2015 között a Ludwig Múzeum kurátoraként dolgozott. Számos hazai és külföldi kiállítást rendezett. Társalapítója és tásvezetője a kelet-közép-európai kortárs képzőművészeti szcénára fókuszáló Easttopics platformnak. 2015-től az acb Galéria művészeti vezetője.

 

Borítókép: Nemes Márton: Eclipse (Fotó: Tóth Bernadett)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.