Kórusmű Petőfi Sándor versére

László Dóra
2001. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma adja át a Magyar Zeneszerzők Egyesülete a tavaly először kiosztott Istvánffy Benedek-díjat. Az idén Mohay Miklós A csillagos ég című kórusművét jutalmazzák. A zeneszerzővel, a Zeneakadémia és az ELTE Tanárképző Főiskolai Karának tanárával ebből az alkalomból beszélgettünk.– E díjat az átadást megelőző évben bemutatott darabjáért kaphatja negyvenévesnél fiatalabb zeneszerző. Mivel decemberben töltöttem be a negyvenedik évemet, még utoljára beadhattam a pályázatot – mondja mosolyogva.– Hogyan keletkezett a kórusmű?– 1996-ban a Petőfi Társaság zeneszerzői pályázatot hirdetett olyan kórusmű vagy dal létrehozására, amely még soha meg nem zenésített Petőfi-versen alapszik. Mivel a majdnem kétezer Petőfi-versből már elég sokat megzenésítettek az elmúlt százötven évben – mert már a költő életében is volt erre példa –, hosszas kutakodás után találtam rá a műre. A csillagos ég nagyon szép, képekkel teli, hosszú szerelmes vers. Rímképlete, terjedelme, sorszerkezete miatt azonban nehezen megzenésíthető. A minimális időtartam a pályázati kiírás szerint hét perc volt, ami egy rövid vers révén nehezen lett volna megvalósítható. Beadtam a kész munkát, de nem kaptam rá választ. Tavaly mutatta be a darabot a Magyar Rádió énekkara, édesanyám, Mohayné Kata-nics Mária vezényletével, aki Liszt-díjas karnagy.– Népszerű s időszerű műfaj ma a kórusmű?– Eddigi darabjaim nagy többsége kórusra íródott, jól érzem magam ebben a műfajban. Szerencsére sok kórus létezik, és úgy tűnik, van igény arra, hogy újabb darabokat is énekeljenek. Részben a családi hagyományok, részben mestereim – elsősorban Kocsár Miklós, Szokolay Sándor, Balassa Sándor, Soproni József – és természetesen a korábbi nagy elődök darabjai.– Min dolgozik mostanában?– Az éppen folyamatban lévő munkákról nem szívesen beszélek, de hangszeres és vokális vonalon egyaránt gondolkodom. Nem áll távol tőlem a kantátaszerű, egyházi zenéhez kötődő műfaj sem. Mostanában ilyen darab foglalkoztat.– Milyen zeneszerzői hozzáállást tart magára érvényesnek?– Nagyon fontosnak tartom mindenekelőtt a lehető legteljesebb szakmai tisztességet. Amit megírok, az később is vállalható legyen, ne szolgáljon ki pillanatnyi érdekeket vagy divatot. A hagyományosabb, konzervatívabb értékeket vallom, és úgy látom, ezek az időtállóak. A nyugati világ hordalékát értékként átvevő szemléletet múló divatnak tekintem, és azokhoz csatlakozom, akik azt tartják, a mi kultúránk az elmúlt ezer évben bizonyította, hogy Európa értékes része. Megnyugvással látom, hogy sokan vannak, akik ennek a szemléletnek az érvényesüléséért nagyon sokat tesznek, és ez erőt ad. Generációknak kell azonban felnőnie ahhoz, hogy a sok évtizedes szellemi megnyomorítás hatása megszűnjön. Lerombolni még egy kártyavárat is sokkal könnyebb, mint felépíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.