Történelmünk aranybánya nekem

Széchenyi István életművét és életútját tárja elénk Hábermann Jenő producer, Bereményi Géza író-rendező, Can Togay forgatókönyvíró Hídember című nagyszabású, kosztümös történelmi játékfilmje, amelyet 2002. április 8-án, Széchenyi István halálának száznegyvenkettedik évfordulónapján láthat először a magyar közönség. A moziszerető emberek számára öröm lesz ez a nap, hiszen hasonló mozis történelmi alkotás – Várkonyi Zoltán Egri csillagok című filmje – hazánkban utoljára 1968-ban készült. Gulyás Buda, a jeles operatőr a Hídember forgatásán a Post Edison Társaság SFX supervisoraként, magyarul animációs trükkmesterként vett részt.

2002. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan válik egy operatőr komputeranimációs trükkmesterré?
– Öt-hat évvel ezelőtt beleszerettem a számítógépes utómunka titokzatos szépségébe. Lebilincselő, ahogy a komputertechnika a filmes szakmával összekapcsolódik, s az új módszer elindít bennünk egy újfajta gondolkodásmódot: miképpen lehet komputeres trükkökkel megsegíteni a film látványvilágát. Volt egy kis reklámfilmes csapatom, amely négy-öt év alatt olyannyira sikeresé vált e területen, hogy más cégek is fölkértek arra, hogy a filmjeikben segédkezzek, mint trükkmester. Mégis az tette igazi kihívássá Hábermann Jenőnek, a Hídember producerének fölkérését, hogy e minőségemben soha nem dolgoztam hazai nagyjátékfilmben. Alkalmam sem lett volna erre, hiszen korábban Magyarországon nem készült olyan nagyjátékfilm, amely komoly komputeres utómunkálatokat ígényelt volna.
– Milyen trükkökre volt szükség a Hídembernél?
– A Hídemberben végzett munkáink három fő csoportra oszthatók. Az első típust szépészeti műveletnek nevezném, ahol hiányzó motívumokkal egészítettük ki a valóságos képet. Például „vasút halad át jellegzetes angliai tájon, egy vár alatt”. A hazai hegyek között találtunk is megfelelő helyszínt, ahová a lovasokon kívül minden mást komputerrel varázsoltunk: vasutat, füstöt, várat és a ködös albioni hangulatot. Szintén Angliában, egy hídépítő műhely tetején játszódik le Clark találkozása Wesselényivel és Széchenyivel. Maga a műhely meg volt építve, de az alatta elterülő angliai várost mi hoztuk létre. Nekünk köszönhető, hogy egy hajó szivárványív alatt úszhatott a vízen, anélkül, hogy ki kellett volna várni, amíg a természet megkönyörül rajtunk. A másik típusú virtuális képről az emberi agy nyomban tudja, hogy csak komputerrel hozhatták létre, hiszen az 1830-as évek Budáját és Pestjét ma már nem lehet újjáépíteni. Komoly erőfeszítések árán rekonstruáltuk mind a pesti, mind a budai oldalt és a pontonhidat, ahol a forgalom a harmincas években bonyolódott. A harmadik trükktípusban még összetettebb módon keverednek a valóságos és a virtuális elemek. A híd átadásának napján elszakad egy láncszem, megrongálódik egy ponton és kettéshasad a csónak, amelyből Széchenyi a családjával együtt vízbe esik. Ezt az önálló, hatperces jelenetet az emberek kivételével szinte teljes egészében mi teremtettük meg. Nem kis büszkeséggel mondhatom, hogy akik eddig látták a tesztvetítéseket, komoly vitákat folytattak arról, hogy vajon a képsornak melyik része készülhetett számítógéppel. Őszintén meglepődtek, amikor megtudták, hogy az összes.
– Kik segítettek önöknek ebben a precízen finom munkában?
– Lázár Tibor látványtervező és Pauer Gyula művészeti vezető legalább fél esztendeig munkálkodott a híd és a környezet századhű, mérnökien pontos rajzán. Hála nekik, már munkánk kezdetén teljes dokumentációval rendelkeztünk a városképről. Tudtuk például, hogy a Gellért-hegy tetején, a Citadella környékén állt egy csillagvizsgáló. Hű képünk volt a budai Vár állapotáról, a hegyoldal beépítettségéről, a házak számáról. A Margit-sziget akkor még nem egy sziget volt, hanem kettő. Más kérdés, hogy a látvány adott esetben még egy történelmi film esetében is előbbre való, mint a korhűség. Ám mindig azért „csaltunk”, és mindig csak apró részletekben, hogy a látvány teljes egészében híven sugározza az 1830-as esztendő auráját. Reméljük, hogy a film a nézőket is meggyőzi arról, hogy érdemes volt használni a fantáziánkat.
– Milyen emlékeket őriz a forgatásról?
– A forgatás minden percét nagyon élveztem, azzal együtt, hogy minden másodperc megteremtése már-már sziszifuszi erőt és türelmet igényelt. Talán köztudott, hogy a Citedalláról tárul elénk a főváros legcsodálatosabb panorámaképe. Nos, nekünk a natúr fölvételekből és komputeranimációval kellett rekonstruálnunk azt a látványt, ami ugyanonnan tárult egy múlt századi ember elé. A natúr felvételeket mintegy tizenöt síkból, szakkifejezéssel élve layerből kellett összeállítanunk. S az élő emberekből, az általunk teremtett korhű épületekből, a Duna, a Lánchíd képéből teremtett komputeres össz-kompozíción hat ember két hónapig munkálkodott. S ezután majd három hétig kellett összerakni – a mi sajátos nyelvezetünkkel élve: kompozitálni – a layereket, hogy a fények, az árnyak, az emberalakok nagysága, a tárgyak, a panoráma összhatása meggyőző legyen. Mindez egyetlen egy jelenet volt, nekünk pedig több mint száz hasonlót kellett elkészítenünk. A Hídember egy évet elvitt az életemből, de annyira nem sajnálom, hogy akár már holnap elkezdeném teszem azt, a Mátyás király című film forgatását. A magyar történelem korlátlan lehetőségeket kínál a vérbeli filmes vizuális fantáziája számára. Őszintén remélem, hogy majd egyszer egy igazi magyar sci-fiben is kipróbálhatom trükkmesteri képességeimet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.