Hazai életképek külföldiek számára

2002. 04. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Inkább a szakmai munkára kellene odafigyelni a Népszabadságban keltett mesterséges politikai hisztéria helyett, amelyet az Állami Népi Együttes koreográfusi posztjára kiírt pályázat miatt keltettek a két forduló közt. A vasárnap esti Hármas tánctükör című előadás ugyanis nem a betanított figurákat tehetségük szerint többé-kevésbé jól bemutató táncosokat, hanem a szerkesztőket és a koreográfusokat – Mihályi Gábort, Ratkó Lujzát, Végső Miklóst és Szappanos Tamást – minősítette. A közönség soraiban szinte kizárólag külföldiek ültek, s ennek a ténye már az előadás kezdete előtt felkeltette a gyanút, hogy ismét egy olyan egyveleget mutatnak be, amely a nem hozzáértőkre is csak az újdonság varázsa miatt hat. Az együttest ért kritikák között szinte mindig az szerepelt, hogy elsősorban a külföld részére készít műsorokat, s az új produkció sem lett kivétel ez alól. A tömegeket felsorakoztató koreográfiák többsége egysíkú, azonos mozgásra épült, aerobikot idéző térformákból állt, s a háttérbe kivetített hangulatkeltő tájképből a színpad világítása miatt többnyire csak az ég elmosódott kék foltja látszott. A díszlet siralmas volt: két fémvázas, tetején facserepes, parasztházat szimbolizáló állvány, szimmetrikus elrendezésben. Az utolsó tánc alatt feldíszítették szőttesekkel, petróleumlámpákkal, s így már sokkal hangulatosabbnak tűnt; ugyanezt más jelenetek alatt is megtehették volna. A koreográfusok szemmel láthatóan zsánerképek felvázolására törekedtek, rövid, frappáns, pergő és változatos, egyperces élethelyzetek sorozatával. Az ötlet maga dicsérendő, valóban a lehető legtöbb táncfajtát sikerült bemutatni, sajnos, a virtuóz Kalotaszeg, illetve a különlegessége és eltérő viselete miatt joggal hiányolt csángó dialektus nélkül, miközben Mezőségről három területet is kiemeltek. Helyenként kisiskolás vagy idegenvezetős íze volt a sűrűn vágott képsorokat kísérő állandó történelmi bevezetőnek, amely Ádám és Éváig visszament a magyar dialektusok bemutatásában. A szatmári kép kezdetén, az elsötétített színpadon először érvényesült a kivetített diafilm, mögötte két táncos látványos árnyékképjátékot mutatott be. A sárközi lányok sötétben, harangszó mellett vonultak be a színpadra, így először a lélekharang és a temetés jelent meg asszociációként, s furcsán következett utána a nem éppen síri hangulatú karikázó.
A Galga és a Major egyesített zenekarának teljesítménye felejthetőre sikerült. A cimbalom egy-egy melléütése volt a legkevesebb, hiszen inkább lett volna több hamis hang, több tévesztés, csak érződött volna rajta legalább minimális mértékű életkedv. Bár színpadi játékban mesteri módon adták elő a lelkendező, mulató cigányzenészeket, a hangzóélmény kiábrándítóan unalmas, élettelen haknihangulatot árasztott. Ráadásul az egyik prímás bőven alkalmazta a népi gyakorlattól eltérő klasszikus hegedűjáték technikai megoldásait, s mekegő vibrátójával teljesen stílustalanná tett bizonyos dallamokat.
A Hármas tánctükör elcsépelt koreográfiai megoldásaiban nem sok értékes pillanatot találhattak a magyar zene- és táncértők. Az előadás közben előforduló párbeszédek – mint például a hegyközi tréfás verbuválás – pedig a külföldiek számára voltak érthetetlenek. El kellene végre dönteni, mi is akar lenni ez az előadás: iskolai dialektusbemutató, népszerűsítő egyveleg külföldieknek, avagy a hozzáértő magyar közönség számára is használható műsor. Kérdés, hogy az Állami Népi Együttes képes lesz-e kitörni eddigi profiljából, és végre a szakma által is nagyszerűként üdvözölhető alkotásokba fogni? Elvégre táncosainak tudása ennél jóval többre jogosítja fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.