Nem szégyenkezünk magyarságunk miatt

Ferenczi Ilona idén vehette át a Szabolcsi-díjat, amely a zenetudósok számára a legnagyobb szakmai kitüntetés hazánkban. Ferenczi leginkább a XVI. és XVII. század magyarországi vonatkozású egy- és többszólamú zenéjével és annak forrásaival foglalkozik. Ezenkívül zenei írástörténettel és paleográfiával, ezeket a Zeneakadémián oktatja is. A kutatónőt a magyar zenetörténetnek az oktatásban, a tudományban és a nemzetközi zenei világban elfoglalt helyéről kérdeztük.

2002. 06. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mik a tervei a jövőre nézve? Készül újabb publikációra?
– Most elsősorban a XVI–
XVII. századi magyar nyelvű graduálok antifónáinak összkiadásán dolgozom, s a közeli feladatok között szerepel egy-egy reneszánsz és barokk korbeli zenei kézirat anyagának közreadása. Pozsonyi kolléganőmmel együtt tervezem a Vietoris-kódex újrakiadását is, ami a Musicalia Danubiana forráskiadvány-sorozatban Pozsonyban, 1985-ben egyszer már megjelent, de rövid időn belül elfogyott.
– A kutatók sokszor arra panaszkodnak, hogy nincs elég pénz a kutatásokhoz. Hogy áll ezzel a magyar zenekutatás?
– A Széchenyi-terv részeként meghirdetett pályázaton az elmúlt évben a Magyar Zenetörténeti Osztály három pályázata is sikerrel vett részt. Ily módon igen kedvező helyzetbe kerültünk, ugyanis legalább három évre biztosítottnak látszik a kutatás, a feldolgozás és a közreadás zavartalan menete. Intézetünk egyébként az elmúlt évben elnyert pályázatok révén az MTA társadalomtudományi intézetei között igen előkelő helyre került.
– Hogyan értékelik külföldön a magyar zenére vonatkozó kutatási eredményeket? Őket is érdekli, vagy ezek mindenekelőtt Magyarországon találnak olvasótáborra?
– A figyelem középpontjában elsősorban a Bartók- és a gregoriánkutatás áll, de minden olyan szakmai eredmény, amely nemzetközi érdeklődésre is számíthat, megjelenik angol vagy német nyelven, nálunk elsősorban a Studia Musicologica periodikában. Ezenkívül a zenetörténészek gyakran vesznek részt nemzetközi konferenciákon, ahol nemcsak ismertetik, de meg is vitatják az újabb eredményeket.
– Ön többek között evangélikus egyházzenével foglalkozott. Nagy előnyt jelenthetett ebben, hogy evangélikus, ráadásul a férje lelkész.
– Evangélikus, a keresztyénséghez kötődő múltam nagyrészt meghatározta és kijelölte azt a kutatási területet, amelyben a legotthonosabban mozgok. Az elmúlt évtizedben férjem is sokat segített az egyházi és a bibliai vonatkozású szövegek megfejtésében és értelmezésében. Rajta keresztül hálával gondolok a budavári evangélikus gyülekezetre, ahol alkalmanként, nagyobb ünnepeken módomban áll a gyakorlatban is kipróbálni és megvalósítani azt, amivel egyébként az íróasztal mellett foglalkozom.
– Tanárként hogyan látja a felnövekvő nemzedéket? Akadnak hallgatók, akik az ön szakterületével szeretnének a későbbiekben foglalkozni?
– Az egyetem elvégzése után többen választottak magyar zenetörténeti témát, de közülük csak néhányan a reneszánsz vagy a barokk korból. A magyar zenetörténet iránti vonzódását viszont bizonyos szinten minden magyar zenetudósnak kötelessége megtartani egész életében. Ami a másik szakterületemet, a paleográfiát, a zenei írástörténetet illeti, itt az érdeklődés inkább akkor alakul ki és mélyül el, ha lehetőség kínálkozik arra, hogy valaki közvetlenül a zenei forrásokkal foglalkozzon.
– Mekkora teret foglal el a zenekadémiai tanulmányokban a magyar zenetörténeti oktatás? Más országokban a nemzeti zenetörténetre nagy hangsúlyt fektetnek.
– Sajnos a zeneakadémiai hallgatók nagy része nem szívesen foglalkozik a zenetörténettel, így a magyar zene történetével sem. Nem érzik annak súlyát, hogy saját zenélésüket a zeneélet folyamatába kell helyezni és ily módon fontos lenne számukra, hogy a magyar zenetörténet és -élet múltját is megismerjék. A legtöbb zenész ugyanis betagolódik a kortárs zeneéletbe, amit sokkal jobban érthetne és élhetne meg akkor, ha a történeti háttérrel is tisztában lenne.
– Vajon mi lehet az oka annak, hogy Magyarországon a hazai zenetörténet kevésbé fontos az emberek számára, mint a környező országokban? Ők büszkék saját zeneszerzőikre, Magyarországon pedig egy átlagos zenekari hangszerjátékos alig egy-két nevet tud csak felsorolni a külföldön is híres néhány komponistánkon kívül. Az oktatási rendszer az oka vagy a magyar zeneélet nem kínál elég lehetőséget ezek széles körű megismerésére és megfelelő szinten való kezelésére?
– Azt hiszem, itt sokkal mélyebb problémáról van szó. Különösen azok, akik a hatvanas-hetvenes években voltak fiatalok, általában nem szeretik és nem értékelik a nemzet fogalmát. Olyan korban nőttek-nőttünk fel, ahol ez nem volt fontos vagy másként volt az. Lassanként hozzá kell szoknunk, hogy magyarok vagyunk és nem kell szégyenkeznünk amiatt, hogy ehhez a nemzethez tartozunk. Ha nem akarjuk vállalni viharos múltunkat, identitászavarral küszködünk a jelenben. Úgy vélem, sokan egyszerűen nem akarunk vagy nem merünk erről gondolkodni és dönteni, pedig mindannyiunknak személyesen kell saját és nemzeti múltunkat feldolgozni és értékelni. Ezáltal tanuljuk meg és tudjuk kialakítani a szélsőséges elfogultságtól mentes egészséges nemzettudatot, amelyben helyet kap a múlt és ezzel együtt a múlt zenéjének megbecsülése. A magyar műzene valójában a XVIII–
XIX. század fordulóján kezdett önálló arculatot ölteni. A korábbi zeneműveinkben formailag és eszközeiben is a nyugat-európai irányzatokat követtük. Ezért kellene jobban megbecsülnünk a XIX. század magyarországi törekvéseit, amikor kialakult, majd később nemzetközileg is ismertté, sőt elismertté vált a magyar zene.
– Elképzelhető, hogy a jövőben létrejön egy kifejezetten magyar zenével foglalkozó, nemzetközi érdeklődésre is számot tartó fesztivál?
– Mindenképpen hasznosnak tartanám. Ehhez partner lehetne a Zenetudományi Intézet is, hiszen évtizedek óta tartó programjával, a régi magyarországi zenei források feltárásával, értékelésével és közreadásával segítséget nyújt zenei múltunk megismeréséhez, a művek előadásához. S ezáltal nagyrészt már megteremtette azokat a feltételeket, amelyek lehetővé teszik a magyar zenetörténet emlékeit felvonultató fesztivál megrendezését. Olyan fesztiválét, amely történelmünket, művelődésünket és benne a zenét is reprezentálja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.