Zongorás kamaraművek csendülnek fel az országos protestáns napok hangversenyén, ma délután öt órakor, a budapesti Fasori református templomban Kovalszki Mária zongora-, Csavlek Etelka ének- és Varga Tamás gordonkaművész előadásában. A Somogyi Péter fasori lelkipásztor kezdeményezésére született koncert azért különleges, mert a templom történetében ez lesz az első ilyen jellegű zongorás kamarazenei koncert. A most megszólaló Steinway- zongorát kifejezetten a ma délutáni rendezvényre kapta kölcsön a fasori gyülekezet.
Kovalszki Mária, aki maga is a fasori gyülekezet tagja, nagyon fontosnak tartja, hogy a muzsika ne „szoruljon be” a nagy, népszerű, „bejáratott” hangversenytermek falai közé, hanem kisebb közösségekben is minél többször megszólaljon, így a templomokban, a református gyülekezetekben vagy zeneiskolákban, művelődési házakban, akár „házi koncerteken”, családoknál is.
Kovalszki Mária úgy véli, sok évnek kell eltelnie ahhoz, hogy Magyarországon újra elterjedjen az a Nyugat-Európában élő hagyomány, hogy egészen kicsiny közösségekben is igénylik az emberek a komolyzenét. Manapság sok világjáró muzsikus nyilatkozik arról, hogy a komolyzene válságban van. Magyarországon ez talán még erősebben érződik, s ennek az is egyik oka, hogy kevesebb idő és tér jut a kamarazenének. Kovalszki Mária hangsúlyozza, hogy a ma délutáni hangverseny valóban a közönséghez, a gyülekezethez szól. A művésznő szolgálatnak érzi a kamarazenélést, és hitéről valló bizonyságtételnek a hangversenyt. Ez a protestáns kulturális napok üzenete is, és ezért választották a koncert mottójául a 33. zsoltár bevezető sorait: „Vigadjatok az Úrban, ti igazak! Az igaz emberekhez illik a dicséret. Adjatok hálát az Úrnak citeraszóval, tízhúrú lanttal zengjetek neki! Énekeljetek neki új éneket, szépen zengjenek hangszereitek!”
Hogy miként termékenyítheti meg a zene egy kis falu életét, arra Kovalszki Mária szerint jó példa a svájci Ernen Musikdorf (Zenefalu), ahol a kiváló magyar zongoraművész és zenepedagógus, Sebők György alapított mesterkurzust, majd fesztivált. Ernent – pedig több száz éves múltja van – azelőtt fel sem tüntették a térképek, ma pedig virágzó hegyi falu, a komolyzene zarándokhelye. Természetesen ott is a templom ad otthont a hangversenyeknek. Kovalszki Mária a pályája elején ösztöndíjasként járt Ernenben, és akkor éppen azt a Weinen, Klagen című Liszt-darabot is játszotta, mely a mai hangverseny záró száma lesz.
Kovalszki Mária a mai koncerten fellépő partnereivel már több közös hangversenyt adott. Csavlek Etelkával nemrég magyar zeneszerzők – Liszt, Kodály, Bartók, Farkas, Kocsár, Járdányi és Fekete Gyula – műveiből állítottak össze egy koncertrevalót. Varga Tamással a két legutóbbi Budapesti Tavaszi Fesztiválon és hozzá kapcsolódóan Ausztriában – többek között a bécsi Bösendorfer Saalban – volt több sikeres kamaraestjük. A ma délutáni program Johann Sebastian Bach G-dúr gambaszonátájával kezdődik, majd Csavlek Etelka két áriát énekel a Máté passióból. Ezután César Franck Panis Angelicusa következik, majd ismét egy cselló-zongora darab, Bach– Kodály Három korálelőjátéka. Szünet után Két Liszt-dal, Kodály Adagiója, két Kodály-dal, majd az említett Weinen, Klagen variációk szólalnak meg.
Kovalszki Mária számára nem áldozat, hogy a csillogóbbnak tűnő szólistapálya helyett a kamarazenélést választotta. Jó együtt muzsikálni másokkal – mondja –, megismerni a partnerek zenei nyelvét, gondolkodását. És hálás azért, hogy a muzsika, a sok gyakorlás mellett a legtöbb figyelmét mégiscsak a családjára fordíthatja, hiszen két gyermek boldog édesanyja. Hálaadással ül a zongora mellé a ma délutáni fasori kamarakoncerten is.
Deák Dániel szerint látványosan Magyar Péter megrendelése a mai Medián-kutatás is