Új szekkó a Terézvárosban

2002. 11. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezeréves kereszténységünk szentjeit ábrázoló szekkót szentelt fel Gyulai Oszkár plébános Budapesten, a VI. kerületi Szent Család-templomban tegnap délben a magyar szentek és boldogok liturgikus ünnepe alkalmából. Az Árpád-házi szenteket, Szent Gellértet, Kapisztrán Jánost, Batthyány-Strattmann Lászlót, Apor Vilmost és Mindszenty Józsefet ábrázoló falfestményt Boromisza Zsolt grafikus-festőművész készítette.
Ünnepi beszédében Gyulai Oszkár, a templom plébánosa, kifejtette, hogy a képen található szentek a ma emberét is megszólítják. „Az első magyar szent családnál, Árpád-házi István királynál és Gizellánál a világ egyetlen családja sem adott több szentet az egyháznak, s ebben rejlik hazánk jövőjének záloga is, az együtt imádkozó, igaz embereket nevelő magyar család” – mondta Gyulai. Erzsébetet korának Teréz anyájaként jellemezte, akit ma is az egész világ tisztel. Ezután kiemelte a szegények szemorvosa, Batthyány-Strattmann példáját, mivel úgy látja, a harmadik évezred elején is szükség lenne szemoperációkra, hogy megnyíljon az emberek szeme az ezeréves magyar kereszténység értékeire, és ne csak a pillanatnyi előnyöket keressék. Szólt a II. világháború alatti győri püspök, Apor Vilmos példájáról is, aki a holokauszt idején a zsidókat és az üldözötteket mentette, s akit részeg szovjet katonák öltek meg, amikor a lányokat, asszonyokat védte az erőszaktól. Holttestét hamis sírba kellett rejteni, mivel a kommunisták – lázadástól tartva – nem engedték eltemetni. Hamvainak méltó eltemetésére csak a rendszerváltás után került sor, s ekkor is csak latin nyelvű sírfeliratot engedélyeztek, amely halálának körülményeit mondja el, hogy csak kevesen értsék. A magyar felirat a mai napig késik. Mindszenty József, a tragikus sorsú bíboros ugyan még nem szent, de mind a szekkó alkotója, mind Gyulai biztos abban, hogy hamarosan szentté avatják, ezért kerülhetett portréja a szentek sorába. Gyulai szólt arról is, hogy Mindszenty a kommunizmus áldozata, már a Rákosi-rendszer kezdetén látta és körleveleiben megfogalmazta a kommunizmus igazi veszélyét, az emberek lelkének elpusztítását, amelynek ma látjuk igazán a szomorú eredményét, hiszen az értékek helyett a pénz került a középpontba. A Terror Házát – illetve az ottani ÁVH-központot – is megjárt bíboros szenvedésével és kitartásával a XX. század második felének egyik legfényesebb példaképe lett.
Boromisza Zsolt első templomi freskója ez a kép, bár a vallásos témájú festmények végigkísérték egész alkotói pályáját. Legkedvesebb témája a keresztút, amelyből összesen hetet készített különböző templomok számára, többek között szülőfalujának, a szeghalmi templomnak, a pesti piarista kápolnának és a Kozma utcai börtönnek, ahová rendszeresen jár miszsziót tartani. Ezenkívül számos templomban és kápolnában láthatjuk oltárképeit, Golgotáit, azonban szenteket most festett először. A tegnap felszentelt kompozíció portréihoz igyekezett – ikonográfiai stúdiumokat folytatva – a leghitelesebb hagyományos ábrázolásokat kiindulópontként használni. Elsősorban régi fa- és rézmetszetek alapján dolgozott, Szent László esetében pedig a híres aranyherma szolgált forrásul. Szent Imrét azonban nem a megszokott vékony, szőke gyermekként ábrázolja, hanem egy sötét hajú, erős fiatalembert láthatunk a szekkón. Boromisza eredetileg a hagyományos gyermekalakra gondolt, ám Gyulai kérésére megváltoztatta tervét, aki Imre férfiasabb külsejét történelmi tényekkel indokolta. „Mivel Imrét királynak tanították, rendszeresen vadászni járt és a győri csata győztes hadvezére volt, elképzelhetetlen, hogy ne lett volna fizikailag is erős, hatalmas lelkiereje mellett” – fejtette ki Gyulai. Boromisza a szekkón – a hagyományok felidézéseképpen – a templomalapító szenteket templommal együtt ábrázolta. Emellett mindenki a rá jellemző ruhában és a hozzá kötődő tárgyakkal – attribútumokkal – jelenik meg: Mindszenty börtönráccsal, Batthyány-Strattmann operálókéssel, Erzsébet rózsákkal a kötényében. A művész legkedvesebb alkotása Margit alakja, mivel úgy érzi, itt különösen eltalálta a szürke és a barna „hamus harmóniáit”, amelyekkel a Margitot ábrázoló középkori rézmetszet vonásait színesítette meg. A szekkón tizenhárom szentet láthatunk, ez a szimbolikus szám rímel az oltár körüli tizenhárom festett mérműre, s Jézust jelképezi a tizenkét apostollal.
A neogótikus templom felújítása nemrég fejeződött be, az újrafestést szintén Boromisza tervezte, s a szekkó készítésénél kizárólag a falakon található színekkel dolgozott, a sárga és a szürke különböző árnyalataival, valamint barnával. Egyetlen új színt alkalmazott, a feketét, amit a reverendákhoz használt. Az egységes színvilág miatt a szentély két oldalán elhelyezkedő kép portréi egységbe forrnak, tökéletesen harmonizálnak a belső tér jellegével, és nem terelik el a figyelmet a középső, más színekből építkező főoltár képéről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.