A véletlen úgy hozta, hogy külföldi kiküldetéseim alkalmából kétszer is találkoztam a fiatal basszus énekessel, Fellegi Balázszsal. Nézőként. Ő ugyanis a pódiumon állt, én pedig budapesti tudósítóként a nézőtéren. Első ízben a dél-angliai Beaulieu-ben szerepelt egy kamarakórus tagjaként, minap pedig a római Antico Caffé Grecóban lépett föl az olaszországi magyar kulturális évad felolvasóest-rendezvénysorozatának egyikén, ahol ősi héber siratókat, jiddis népdalokat énekelt zongorakísérettel. A római irodalmi kávéházban megkérdeztem a fiatal művészt, hol és min dolgozik most.
Az elmúlt időszakot Bécsben töltötte, ahol egy kamaraopera színpadán Pergolesi népszerű vígoperájának, Az úrhatnám szolgának a címszerepét próbálta, s most játssza sorozatban; partnernője szintén magyar ajkú, fiatal énekesnő, Cserjési Katalin szoprán.
Most nagy fába vágta a fejszéjét: év végi, önálló koncertjére készül. Dal- és áriaestjét a Merlin Színház Ad libitum hangversenysorozatán belül, december 30-án, hétfőn este hét órakor tartja. Úgy érzi, ideje ismét találkozni a budapesti közönséggel, kivált egy szélesebb spektrumú programmal, amelyet gondosan válogatott öszsze, azzal a szándékkal is, hogy sokoldalúságának tanújelét adja. Várja azokat is, akik klezmer-énekesként hallották korábban.
Műsorára három dalciklust vett föl, a műfaj basszus hangra írt gyöngyszemeit. Brahms négy gyönyörű, elmélyült éneket, melyeket emelkedett bibliai szövegekre írt a zeneszerző, egyenesen basszus hangra, s hogy ízelítőt adjon a romantikából is, Csajkovszkij-románcokat ad elő, majd a játékosság és a francia könnyedség jegyében Ravel Don Quijote-dalait énekli. Végül – oldandó a dalok koncertjellegének súlyát –, népszerű áriákkal fejezi be önálló estjét: Mozarttól az Ozmin-, meg a Regiszter-áriát, Verdi Don Carlosából Fülöp áriáját és egy részt a Szicíliai vecsernyéből, Rossini híres Rágalom-áriáját, egyszóval, a finálét a felhőtlen szórakoztatásnak szánja. Úgy érzi, hogy mindaz, amit egy „vargabetűvel” a populárisabb műfajokból megtanult, azt most hasznosíthatja a komolyzene interpretálásában, már ami a könnyedséget és a közönséggel való kapcsolatteremtést jelenti.
A hangverseny az Ad libitum koncertsorozatot szervező Hegedűs Gönczy Katalinnak köszönhető, aki nemcsak zongorán kíséri Fellegit, hanem egy egész sor dalestet rendezett a fönti sorozatcím alatt: a Zeneakadémián, a Fészek Klubban és a Merlin Színházban, melynek előadói rangos művészek voltak. A föllépő fiatalok többsége, akárcsak Fellegi Balázs is, Schulcz Katalin tanítványai, akinek keze alól egyre-másra ígéretes művészek kerültek ki, gyors iramban fölívelő pályával.
Bach és Csajkovszkij Fellegi Balázzsal
2002. 12. 26. 23:00
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!