Bach és Csajkovszkij Fellegi Balázzsal

Metz Katalin
2002. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A véletlen úgy hozta, hogy külföldi kiküldetéseim alkalmából kétszer is találkoztam a fiatal basszus énekessel, Fellegi Balázszsal. Nézőként. Ő ugyanis a pódiumon állt, én pedig budapesti tudósítóként a nézőtéren. Első ízben a dél-angliai Beaulieu-ben szerepelt egy kamarakórus tagjaként, minap pedig a római Antico Caffé Grecóban lépett föl az olaszországi magyar kulturális évad felolvasóest-rendezvénysorozatának egyikén, ahol ősi héber siratókat, jiddis népdalokat énekelt zongorakísérettel. A római irodalmi kávéházban megkérdeztem a fiatal művészt, hol és min dolgozik most.
Az elmúlt időszakot Bécsben töltötte, ahol egy kamaraopera színpadán Pergolesi népszerű vígoperájának, Az úrhatnám szolgának a címszerepét próbálta, s most játssza sorozatban; partnernője szintén magyar ajkú, fiatal énekesnő, Cserjési Katalin szoprán.
Most nagy fába vágta a fejszéjét: év végi, önálló koncertjére készül. Dal- és áriaestjét a Merlin Színház Ad libitum hangversenysorozatán belül, december 30-án, hétfőn este hét órakor tartja. Úgy érzi, ideje ismét találkozni a budapesti közönséggel, kivált egy szélesebb spektrumú programmal, amelyet gondosan válogatott öszsze, azzal a szándékkal is, hogy sokoldalúságának tanújelét adja. Várja azokat is, akik klezmer-énekesként hallották korábban.
Műsorára három dalciklust vett föl, a műfaj basszus hangra írt gyöngyszemeit. Brahms négy gyönyörű, elmélyült éneket, melyeket emelkedett bibliai szövegekre írt a zeneszerző, egyenesen basszus hangra, s hogy ízelítőt adjon a romantikából is, Csajkovszkij-románcokat ad elő, majd a játékosság és a francia könnyedség jegyében Ravel Don Quijote-dalait énekli. Végül – oldandó a dalok koncertjellegének súlyát –, népszerű áriákkal fejezi be önálló estjét: Mozarttól az Ozmin-, meg a Regiszter-áriát, Verdi Don Carlosából Fülöp áriáját és egy részt a Szicíliai vecsernyéből, Rossini híres Rágalom-áriáját, egyszóval, a finálét a felhőtlen szórakoztatásnak szánja. Úgy érzi, hogy mindaz, amit egy „vargabetűvel” a populárisabb műfajokból megtanult, azt most hasznosíthatja a komolyzene interpretálásában, már ami a könnyedséget és a közönséggel való kapcsolatteremtést jelenti.
A hangverseny az Ad libitum koncertsorozatot szervező Hegedűs Gönczy Katalinnak köszönhető, aki nemcsak zongorán kíséri Fellegit, hanem egy egész sor dalestet rendezett a fönti sorozatcím alatt: a Zeneakadémián, a Fészek Klubban és a Merlin Színházban, melynek előadói rangos művészek voltak. A föllépő fiatalok többsége, akárcsak Fellegi Balázs is, Schulcz Katalin tanítványai, akinek keze alól egyre-másra ígéretes művészek kerültek ki, gyors iramban fölívelő pályával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.