Elhunyt Joe Strummer, a legendás punkzenész

Haklik Norbert
2002. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most, amikor már csak két Beatles-tag van életben, lassan kezdünk hozzászokni, hogy előbb-utóbb a rock élő legendái sorra itthagynak bennünket. Ám azt, hogy a könnyűzene világát a hetvenes évek második felében gyökerestől felforgató punkmozgalom nagyjaitól is búcsút kell vennünk lassan, aligha gondoltuk volna. Mert – a műfaj azon fenegyerekeinek kivételével, akik huszonévesen agyondrogozták vagy halálra itták magukat – a rockzenét maradandó érvénnyel megújító vonulat legjelentősebb alakjai mindmáig tevékenyek, még ha némelyikük nem muzsikusként, hanem hanglemezkiadóként, producerként vagy a filmszakmában folytatta is pályáját.
Aztán tavaly nyáron a Ramones énekese feladta a rák elleni küzdelmet. Akkor még azt reméltük, a sor nem folytatódik. Mígnem karácsony előestéjén megérkezett a hír: a Clash éneke, Joe Strummer is végleg itthagyott bennünket – ötvenévesen szívroham végzett vele.
A punkzene talán legmaradandóbb hatású alakját veszítettük el. Ugyanis a punkegyüttesek közül éppen a Clash volt képes elsőként túllépni a műfaj szabályrendszerén. A zenekar első lemezei még a szokásos, dübörgő négynegyedekkel jellemezhető vonalat hozták, azonban a Clash későbbi korongjai valódi progresszív rockzenévé nemesítették a punkmuzsikát. Ugyanis Strummert és társait nemcsak a káosz érdekelte, mint a Sex Pistolst, hanem a zene is. A külvárosi környezetből érkező punkerek a környékbeli feketék muzsikájának hallatán sem csukták be a fülüket, és úgy voltak képesek beépíteni zenéjükbe a ska, a reagge, sőt a jazz jellegzetességeit is, hogy számaik mindvégig megőrizték a punkra olyannyira jellemző energikusságot, ráadásul azt sem tartották zsenántnak, hogy olyan hangszereket használjanak, mint a hegedű. A Clasht a rockzene nem egy kiválósága tartja minden idők legjobb együttesének, és nemrégiben a hálás brit közönség az 1980-as London Calling-albumot is az évtized legkiválóbb korongjának választotta.
A Clash 1977-es megalakulásától 1983-ban bekövetkezett felbomlásáig maga volt a csoda. Azonban a csapat bizonyos értelemben azt követően is tovább élt, hogy az énekes-gitáros Strummer, a gitáros Mick Jones, a basszista Paul Simonon és a doboknál jeleskedő Topper Headon – miután kiadták Combat Rock című albumukat az együttes legnagyobb slágerével, a Should I Stay Or Should I Go?-val – a maguk önálló útjára léptek. Ugyanis a Clash a mai rockélet olyan nagyjaira volt bevallottan elementáris és máig tartó hatással, mint Robert Smith, a Cure énekese, vagy a U2 Bonója.
Az utóbbi időben elterjedt a hír, hogy a csapat ismét összeáll egy turné erejéig. A Clash zenéjének színvonala önmagában biztosíték lett volna arra, hogy ez a koncertkörút jóval több legyen magukat tizennyolcnak képzelő öregfiúk magamutogatánál. De Jones, Simonon, Headon és Strummer ebben a földi világban már sohasem fognak újra egy színpadon állni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.