Sásköpeny és aranycsipke

2003. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sásköpeny és aranycsipke címmel a Kárpát-medence és környéke népeinek jellegzetes öltözeteit megörökítő rajzokból, litográfiákból és színezett rézkarcokból rendezett kiállítást a Közép-Európai Kulturális Intézet. A nyolc alkotó közel száz képe az 1800-as évek első felében, mintegy ötven év alatt született, többségük újságok, almanachok, díszalbumok és útleírások illusztrációjaként. A képek készítői közt találunk itt élőket és távoli országokból érkezőket is, egzotikumra vágyó utazókat, festőket, akik a falvak világát mint a művészi megújulás tiszta forrását keresték fel, főhercegek és urak kísérőit, akik emlékeiket foglalták össze rajzaikkal, és még egy Monarchiában szolgáló katonatisztet is.
A viseletsorozatok keletkezését nagymértékben befolyásolta a korhangulat. Ekkor még nem beszélhetünk széles körű etnográfiai gyűjtésekről és azok nagyarányú tudományos feldolgozásáról, de a romantika korában, a nemzettudat kialakulásának idején a városi ember felértékelte a falvak szerepét, mivel a magyar lélek jellegzetességeit, a sajátos nemzeti karaktert vélték megtalálni az egyszerű nép által megőrzött öltözködésben és szokásvilágban. A falvak viselete mellett néhányan a korabeli polgári és nemesi ruházatot is megörökítették, felvonultatva ezzel a városi élet jellegzetességeit is. A kiállítás címeként szolgáló sásköpeny és aranycsipke a képeken bemutatott társadalmi osztályok két végletére céloz. A sásköpeny az egyik legrégebbi eredetű – a természeti népek által is alkalmazott – viseletdarab, vízlepergető volta miatt tulajdonképpen az esőköpeny ősi változata, amelyet százötven-kétszáz éve a Száva menti horvát parasztok viseltek. Az aranycsipke ezzel szemben gazdagabb területekre kalauzolja a látogatót, egy magyar nemesasszony ruházatát díszíti.
A tárlat képei sokszínűségükben is rengeteg közös vonást hordoznak. A díszes viseletükben megjelenő férfiak és nők többnyire valamely rájuk jellemző zsánerszerű jelenet szereplői: imádkoznak, legeltetnek, állatokat etetnek, fonnak, aratnak, zenélnek vagy táncolnak. Gyakori a fiatal szerelmespárok ábrázolása is, ezzel ugyanis egy képen lehet bemutatni a nők és a férfiak jellegzetes öltözékét. A rajzok szereplői egész alakosak, a lábbelitől a fejfedőig pontos képet kapunk a korabeli ruhadarabokról. Megtudhatjuk, kik hordtak bocskort, kik csizmát, s hogyan néz ki és mely területekre jellemző női fejfedő a párta, a pintli és a pacsa. Gyakran a háttér is felér egy néprajzi tanulmánnyal, ott ugyanis az adott vidék tipikus lakóházait, épületeit, munkaeszközeit láthajuk. Szinte minden foglalkozáshoz társul annak attribútuma, így a pásztorok mindig kutyával, hosszú bottal és juhokkal jelennek meg, a gulyások pedig lóról terelik a marhákat. A vízpart menti települések hátterében csónakokat találunk, a haramiákat és a határőröket fegyvereikkel, az öregembereket pipájukkal, az asszonyokat gyermekeikkel örökítették meg az alkotók.
A többségében színes és rendkívül jó minőségű eredeti képek a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteményének részét képezik, a tárlatot Gellér Katalin és Basics Beatrix rendezte. A kiállítás február 21-ig tekinthető meg a Közép-európai Kulturális Intézet Galériájában (Budapest VIII., Rákóczi út 15.).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.