Tűzmadár-krimi és Bolero-horror

-ZENEI JEGYZETEK-

Kerényi Mária
2003. 01. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fennállásának 15. évfordulóját két vadonatúj produkcióval ünnepli a Szegedi Kortárs Balett: Sztravinszkij első színpadi remeke, a Gyagilev megrendelésére írt Tűzmadár (1910), valamint Ravel máig legismertebb műve, az Ida Rubinstein számára komponált Bolero (1928) most Juronics Tamás koreográfiájával kerül közönség elé a jubiláló együttes előadásában. Mindkét alkotás kiemelkedő jelentőségű opusza a XX. századi zeneirodalomnak, s egyben kultuszdarabja az egyetemes táncművészetnek; mesterkoreográfusok és balettcsillagok vágyálma, hogy megmutatkozhassanak benne. Nagy kihívás, mert mind a Tűzmadár, mind a Bolero előadás történetében csakúgy hemzsegnek a szakma nagyságai Fokintól Béjart-ig és Karsavinától Nurejevig. Kézenfekvő tehát, hogy egy olyan tehetséges csapat, mint az otthontalanul maradt Szegedi Kortárs Balett és művészeti vezetője, az önálló koreográfiai nyelvet beszélő Juronics a túlélésért vívott harcát – vagy ha úgy tetszik: bel- és külföldi diadalútját – karrierjének jelenlegi szakaszán épp a Tűzmadár és a Bolero sajátosan testre szabott változatával folytassa.
A szegedi ősbemutató után a társulat Kecskeméten játssza sorozatban a két egyfelvonásosból álló, dramaturgiailag összefüggő produkciót, amellyel január 10-én és 11-én a budapesti Thália Színháznak is vendége. Persze ahhoz, hogy a fővárosi táncélet vérkeringésébe szervesen beépülhessen a Juronics-féle Tűzmadár és Bolero, mindenképpen további fellépésekre volna szükség. A szegediek újdonsága ugyanis bőven rászolgál a szakma és a publikum megkülönböztetett figyelmére. Mulasztás lenne elmenni mellette.
A Sztravinszkij-balett keretjátékba illesztve, mai konstellációk között valósul meg: a Tűzmadár bemutatójára készülő kis társulat próbáján vagyunk, s a táncosok közt szövődő emberi kapcsolatok személyes érzelmekkel és indulatokkal szövik át a művészi munkát. A koreográfia finom jelenségekben, szellemesen transzponálja az orosz népmesei elemekre épülő eredeti történet fordulatait a jelenben élő szereplők pszichés reakcióira és morális döntéseire. Így az egykor vadászni induló cárevics alakja felsejlik a szerelmi riválisát késsel fenyegető Fiú gesztusaiban, az elfogott Tűzmadár zálogba adott csodatevő tolla a parázs vita hevében helybenhagyott jóbarát jelmezéről szakad le, a gonosz varázsló tündérkertjében raboskodó hercegnők szépséges szcenikai vízióként lebegnek a felkorbácsolt ösztönei parancsára gyilkoló főhős szeme előtt. De a dramaturgiai vonalvezetés nem elég markáns, a látvány esztétikája pedig nem kárpótol az információk hiányosságáért. Tetszett a tervezői (Molnár Zsuzsa) és világítástechnikai (Stadler Ferenc) teljesítmény, s magával ragadó a Lány figuráját lüktető erotikával ábrázoló Barta Dóra – ám partnere, Mészáros Máté csupán elsőrangú táncosnak bizonyult, hőssé azonban (noha nyilatkozatában a koreográfus annak ígérte) az én szememben nem tudott válni. Feltűnően számos és változatos férfi pas de deux növeli az előadás egyedi értékeinek súlyát, a csoportos mozgás szinkronitása viszont nem kevés kívánni valót hagy maga után.
A Boleróban ugyanaz a pár robban be egy szétrepesztett kárpit résén át a szerelem mágikus szertartástáncait gyakorló elit társaság klubjába, amelynek tagjait a Tűzmadár fináléjában láttuk győzelmesen kitörni a tragédiába torkollott próba helyszínéről. Az elegáns öltönyöket viselő mezítlábas férfiak és estélyi ruhás nők élő kulisszaként társulnak a csupán alsóneműben érkezett jövevények hófehér futószőnyegen zajló virtuóz kettőséhez, ami döbbenetes metamorfózissal perzselő szexualitásból véres orgiává fajul. Feszültsége és ritmusa valóban elementáris, táncos felépítése merészen eredeti a Bolerónak – a „slusszpoén” azonban dermesztő. Az utolsó ütemekre a nézőtér első sorából kiragadott kisgyerekek epizódja számomra nem egyszerűen sokkoló, hanem a pedofília és brutalitás olyan hátborzongató elegye, ami művészi címkével felbélyegezve is elviselhetetlen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.