Hová lett a virágos katona?

Szepesi Attila
2003. 02. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki ismeri a tavaly, hatvanegy éves korában váratlanul elhunyt Gion Nándor regényeit, tudja, hogy a világ közepe a délvidéki falu, Szenttamás.
Bármit írt is Gion az elmúlt három évtizedben, annak mindig volt egyrészt némi bácskai, azon belül is bizonyos „szenttamási” aromája. A most a posztumusz kötettel, az Aranyat talált című regénnyel kikerekedett regénytetralógia – A virágos katona (1973), a Rózsaméz (1976) meg az Ez a nap a miénk (1997) után – e szörnyűségekben és népmesei fordulatokban egyaránt gazdag új mű is „szenttamási”.
Milyen ez a varázslatos falu, az író gyerekkori emlékeinek kifogyhatatlan bőségszaruja? „Lapos, nagy falu, életrevaló emberek lakják. Eddig minden bajt túléltek. Aszályt, zimankót, sáskajárást és háborúkat” – mutatja be Gion e kis kvázi remekművének egyik főhőse a szülőfaluját. Ami pedig az említett bajokat illeti, azokból csőstől kijutott a talpraesett szenttamásiaknak, túl az említetteken is. A magyar túlkapásokra válaszul a csetnikek keresztvágó fűrésszel meg – jobb esetben – sortüzekkel irtották a magyarokat. Volt, aki csak úgy „leúszott” éjszaka egyik-másik csartornán vagy folyón. Jöttek aztán az oroszok, zabráltak és pusztítottak. „Tűzifától kezdve a faliórákig mindent felhalmoztak az udvaron, és olcsón kiárusították… A birkákat levágták, megnyúzták, a húst eladták, a birkafejeket pedig a kerítés hegyes léceire tűzdelték, és nagyokat röhögtek a látványon.” Jöttek aztán a zajos és tunya hegylakók, az új telepesek, akik háborús érdemeikre hivatkozva oroztak, és pontosan tudták, kik azok a „szarzsák” magyarok, akikre számíthatnak a titoista hatalom megerősítésében. És persze az itteniek is pontosan ismerték a sokat emlegetett „érzékeny szláv lelkületet”, hiszen „ennek jegyében húzták karóba a bácskai magyar parasztokat a félreeső tanyákon…”
A kisregényben, ami a Gion Nándortól szokott szálakból van összeszőve – tehát egyszerre krónika, krimi, történelmi horror és népmese –, a két főhős, a mesélő mezőőr, Rojtos Gallai István, és a minden hájjal megkent Tölgyesi Mihály akaratlanul is egy kémtörténet kellős közepébe csöppen. Mi az, hogy belecsöppen! Maguk válnak kettős ügynökké, amikor a korábban szerbek imádta Sztálin Titót elkezdi „láncos kutyázni”, és a hadifogságból, majd a tömlöcből szabaduló Tölgyesit előbb Pesten, majd a furfangos mezőőrt a Bácskában kényszerítik kémkedésre. Ám a két mesehős, az Erős Jánosok és Toldi Miklósok e XX. századi két hasonmása túljár mindkét „gyűlölt banda” eszén. Ehhez kell a szenttamási furfang! Ávós banditák ott, titoista martalócok itt! És bizony nem babra megy a játék, amit az is jelez, hogy egy-egy kevéssé vagány és gyanútlanabb regényfigura néha kipottyan a robogó vonatból, „beleszédül” a pesti Dunába, leesik egy színházi karzatról vagy épp a dalmát börtönszigeten találja magát. Ám a mi mesehőseink eszén senki nem tud túljárni, sem a nagyhangú martalóc, Drenovakovics, sem a szerb hatalom megbűvöltje, Fehér Jóska, sem a nyilasból ávóssá átvedlett pesti Püspöki Sándor.
Rojtos Gallai – „az örökös túlélő fasizmusban és kommunizmusban, szerb világban és magyar világban”, a hétpróbás hamiskártyás, ez a mai Vitéz László minden csetnik- és ávóstrükkön felülkerekedik. Ehhez pedig három dolog kell. A vakmerőséggel elegy vagányság, továbbá élet- és emberismeret. Nos, a mi mezőőrünk becsüli az alvilági kurázsit. Pesten egy besurranó tolvajt, a Bácskában pedig egy minden hájjal megkent zsebmetszőt használ ki céljai eléréséhez. Az egyik Pesten lopakodik be olyan kvártélyokba – és szerez ott fontos iratokat –, melyek lakóját Ivánnak, Szergejnek vagy Vladimirnak hívják. A bácskai vagabund pedig szerb kocsmákban zsebeli ki a „fontos iratokkal” kocsmába tévedő és ott vedelni kezdő zsandárokat, ügynököket és egyéb martalócokat.
Mindkét „mocskos banda” – a pesti moszkovita és a titoista szerb is – sejti persze, hogy valami hiba van a kréta körül. Hogy a két „Erős János” kétfelé dolgozik, ám lefülelniük őket nem sikerül. A prezentált „fontos iratok” – cirill betűs a pesti is meg a bácskai is – túl értékesek ahhoz, hogy a hamiskártyás mezőőrt, aki időnként citerázik a szenttamási lagzikban és más ünnepi murikban, ledönti a szép lányokat és asszonyokat, figyeli a vetés zsendülését meg az évszakok futását, csak úgy „kivonják a forgalomból”. A faluban kártya, nóta és citeraszó járja, s az emberek egy pillanatra elfelejtik azt a szörnyű horrort, amit XX. századként ismerünk, s aminek infernójából nekik, délvidékieknek több is jutott a kelleténél. Élnek, mert élni kell. Ki így, ki úgy. A sváb szép lányból, Elke Schulzból már rég Dejánka lett, Karába Janiból, a cigány lókupecból Jovan Karic, a belgrádi hatalmassággá kinőtt Fehér Jóska pedig a szerb nyelv fordulataiban gyakorolja magát. A mezőőr pedig néha felidézi régi ismerősét, a fasiszta lágerben eltűnt Lusztig Kornélt, akitől magyar, német és héber betűs könyveket kapott megőrzésre. Amikor pedig a szerencsétlen zsidót elhurcolják, ennyit vetett oda Rojtos Gallai Istvánnak: Szentháromság. Ő nem tudta mire vélni a dolgot, de társa, a másik professzionista túlélő, Tölgyesi észbe kap, és a helyi Szentháromság-szobor tövében megtalálják a rég elhunyt boltos tengernyi aranykincsét.
Így fordul végül népmesébe újra a lélegzetelállító történet, hogy aztán a remekmívű, sűrű atmoszférájú regény vége felé újra feltűnjön az író feledhetetlen motívuma, egyik első regényének címadója, a virágos katona is. Az a figura, aki az írót úgy megragadta gyerekkorában a szenttamási kálvárián. A gyermek Gion belenézett „a virágos katona szemébe, és ő elröpítette olyan világba, amit elképzeltem magamnak. De aztán valakik belerondítottak a szép világba. A virágos katona már nem néz vissza rám…” Mintha az író búcsúja volna ez az újra felidézett hajdani, nosztalgiákkal átitatott kép. Búcsú a szülőföldtől, az emlékektől és talán az olvasóktól.
Gion Nándor, a tovatűnt évszázad második felének egyik legjelentősebb magyar prózaírója utolsó esztendeit Budapesten töltötte, és végül nem Szenttamáson, hanem egy szegedi kórházban hunyt el. Távol a szeretett mezőktől és vizektől, távol a feledhetetlen pékektől, pásztoroktól és szépasszonyoktól. Tudta, hogy a virágos katonának nyoma veszett, ahogy annak a varázslatos világnak is, amiben emberré cseperedett, s ami már nyomaiban is alig emlékeztet a hajdanvolt bácskai falura, ahol mesehősei megteremtek, és amit valaha, boldogabb időkben Szenttamásnak hívtak.
(Gion Nándor: Aranyat talált. Osiris Kiadó, Budapest, 2002., ára: 1880 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.