Haragszik a gazda

A szalagavató bálok technikai hiányosságait idéző és a sablonos megoldások mellett néhány jó ötletet felvető alkotások váltották egymást a hét végi Molnár István VI. országos koreográfiai fórum versenyprogramjában a Fővárosi Művelődési Házban. Az idén minden eddiginél több, összesen harminchét jeligés előadással érkeztek az ifjú koreográfusok, s ezzel a rendezvény bebizonyította: kinőtte az egynapos keretet.

2003. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hitelesen tükrözte a hét végi fórum a néptáncvilág hazai helyzetét, többségében semmitmondó, sablonos és ötlettelen koreográfiákkal érkeztek a versenyzők, csak ritkán akadt egy-egy eredeti forma, egy-egy újszerű megoldás. A pályázatokat a zsűri (Zsuráfszky Zoltán elnök, Kővágó Zsuzsa, Szögi Csaba, Rossa László, Kárcsony Zoltán) nemcsak rangsorolta, hanem részletesen értékelte, kiemelve azok erényeit és hibáit, a lépésektől kezdve a világításon és a zenei kíséreten át a mondanivalóig. A legáltalánosabb problémákat a zenekar és a táncosok közti kapcsolattartás hiánya, a zenei kíséret stílustalansága és élettelensége, a rossz világítási terv, a sematikus és ötlettelen megoldások, valamint az ízléstelen jelmezek és a hozzá nem illő sminkek jelentették.
A hat és fél órás versenyprogram győztes koreográfiája Szávai József alkotása lett, akinek Dráva menti horvát lakodalmasát a pécsi Tanac Táncegyüttes és a Vizin zenekar mutatta be. Az előadás valóban rengeteg érdekes megoldást sorakoztatott fel, bár látványosságát elsősorban a rengeteg kelléknek és díszletnek, valamint a hatalmas tömegjeleneteknek köszönheti, amelyek mögé elbújtak a sematikus részek. A második díjat a zsűri Nagy Mirtil és Konkoly László Tardoskeddi táncok című műve nyerte, amelyet Lakatos Róbert és barátai kíséretében a pozsonyi Szőttes Kamara Néptáncegyüttes táncolt el. A koreográfia értékeit elsősorban a színes, változatos és érdekes térforma- és lépésvariációk, a táncosegyéniségek megjelenítése jelentette, amely a táncosok magas technikai tudásának köszönhetően érezhetően láthatóvá vált. Furik Rita Haragszik a gazda című koreográfiája lett a harmadik helyezett, amelyet elsősorban változatos és folyamatosan új gondolatokat ébresztő lépéssoraival vívott ki. Ezzel a műsorszámmal mutatkoztak be a pécsi Mecsek Táncegyüttes táncoslányai, akik ének- és tánctechnikai tudásuk mellett állóképességükkel is bizonyítottak. A negyedik helyen Katona Gábor Taraf 16 című, elvont és modern, néptáncelemeket is tartalmazó, roma hagyományokra építő alkotása végzett, amelyet az Állami Népi Együttes tagjaiból verbuválódott K. G. S. T. mutatott be virtuóz tudással, ám meglehetősen csekély élvezettel. Az ötödik díjat az Alba Regia Táncegyüttes és a Galiba zenekar által előadott Bőgödelem nyerte. Gálber Attila alkotása a húshagyókeddi népszokást, a bőgő – és ezzel a táncos mulatság – halálát kívánta bemutatni. A darab sok új és érdekes elemet tartalmazott mind a tánc, mind a zene területén, ám az ötletek még pontosabb kidolgozásra szorulnak, a zenészekbe pedig több lelkesedést kellene önteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.