Már kapható a második trilógiája, a Kebelen nevetek utolsó része. Készül a következő hanghordozó?
– Az amiens-i nemzetközi filmfesztivál felkérésére írtam másfél órányi előzenét Huszárik Zoltán Elégia című filmjéhez, s erre a saját zenekaromon kívül meghívtam a délalföldi Szaxofon együttest is. A hanganyag valószínűleg megjelenik lemezen.
– Könnyen sikerült betörnie a francia zeneéletbe?
– Hiszek egyes dolgokban, s kötelességemnek érzem, hogy ezekhez tartsam magam. A zene és a művészet önmagában az egyik legszentebb dolog. A modern társadalmakban jóformán az ember utolsó lehetősége, hogy szabadon kifejezhesse az élet értelméről alkotott gondolatait. Sokan nem ezt látják benne, hanem kizárólag a pénz és a hírnév lehetőségét. Ha ezekből indulunk ki, ilyen kifejezések, mint „betörés”, „áttörés”, értelmüket vesztik, és az elkerülhetetlen nehézségek elvesztik fontosságukat. Így hosszú ideig inkább fizikai munkával kerestem meg a pénzt. Ezért zenekarommal kisebb-nagyobb hullámzással létezünk a köztudatban.
– Gyakran zenél együtt magyar kollégáival, nemcsak dzsesszzenészekkel, de többek között Éri Péterrel, a Muzsikás együttes tagjával is.
– Igyekeztem úgy alakítani az életem, hogy az itthoni zenészekkel együtt tudjunk játszani. Volt egy olyan megmozdulásunk, amelyben tíz különböző zenei világban otthonos zenész vett részt. Arra kerestem a választ, hogy tudunk olyan zenét megvalósítani, ahol mindenki megtalálja a helyét. Bár sokan megpróbáltak lebeszélni, a lemeznek az Élettér címet adtam. Ezt a szót a fasiszták fordították ki az értelméből, s szerintem igenis szükséges újra visszaadni nemes értelmüket a szavaknak. Most ismét körvonalazódik egy együttműködés Éri Péterrel. Az foglalkoztat, hogy a free-improvizatív zenét játszó muzsikusok – mint például Benkő Róbert és Geröly Tamás – és az ő népzenei tudása között, milyen törékeny, érdekes feszültség jöhet létre. Dresch Mihálylyal tavaly dolgoztam együtt, többnapi próba után adtunk egy koncertet, s mindezt felvettük. Kétlemeznyi anyag vár kiadásra. Most szerettünk volna ezzel kapcsolatban egyeztetni, hiszen eredetileg egy közös koncert reményében érkeztünk Magyarországra, de ez sajnos meghiúsult.
– A hangversenyt a Fonóban rendezett francia–magyar dzsessztalálkozó részeként tartották volna. Miért maradt el?
– Aki eredetileg szervezte, nem játszott tiszta lapokkal, ezért az utolsó hetekben az egész kútba esett.
– Láthatóan fontosnak tartja a magyar népzenét a muzsikájában. Honnan ez a kötődés?
– Már gyerekkoromban sok népdalt tanultam, rendszeresen jártam táncházakba. Fontosnak tartom a parasztember világnézetének esszenciáját megérteni, átérezni, és ezt érdemben átértékelni, hiszen ez a legtisztább forrás. Magyarország nagyon gazdag zenei örökséget tudhat magáénak, s aki ebből akar táplálkozni, sokat profitálhat belőle. Sajnos, ezt még kevesen fedezték fel, illetve rosszul értelmezik.
– Miként fogadják a zenéjét Franciaországban?
– Soha nem tartoztam semmilyen miliőhöz, legyen az dzsessz, rock, népzene vagy bármi más. Ez lehet előnyös, más helyzetekben viszont biztos hátrányokkal jár. Nem hiszek a skatulyázásban, csak a zenében. Sem engem, sem a zenémet nem lehet besorolni egyik létező kategóriába sem, ezért a kilencvenes évek közepén ott kezdtünk el rendszeresen játszani, ahol ilyen kritériumokra nem volt szükség: a párizsi bisztrókban. Ez a kezdeményezés hamar mozgalommá nőtte ki magát. Az önkormányzat azonban négy-öt év után koholt vádakra hivatkozva megtiltotta, hogy a bisztrókban élő zene lehessen.
– Ez a lépés a dzsesszklubok érdekében történt?
– Nem. Az zavarta őket, hogy ezeken a helyeken, az ő felügyeletük nélkül, egy teljesen autonóm világ alakult ki. Minél szabadabb egy stílus, annál nehezebben tudják az emberek elfogadni. Ez a zene és eredete nem egyszerűen szórakoztat, hanem kérdéseket tesz fel, gondolkodásra indít, ami egyesek érdekével kifejezetten ellentétes. Elég körülnézni a világban. Az az egyirányú gondolkodásmód és az a csaknem minden szintre kiterjedő alkultúra, amivel Amerika elárasztja a világot, és amely szerint a különbözőségeknek a létezéshez egyre kevesebb a joga – fasisztoid tendencia. Egy olyan ország, mint a mai Franciaország, ahol a miniszterelnök az ország első számú rendőre az új rendőrtestület élén, s ahol a beiktatása óta több fesztivál, művelődési központ szűnt meg észrevehető ellenállás nélkül a közbiztonság jelszava alatt, alattomos, de biztos úton halad a fasizálódás útján. S történik mindez az úgymond szélsőjobboldali nyílt veszély „elhárítása” után…
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő