Bartók, Kodály és a Muzsikás

A Zeneakadémia nagytermében játszik a Muzsikás szombaton este fél nyolckor. Az együttes a Takács kvartettel közös amerikai turnéját szakítja meg a már hagyománnyá vált, öt éve tartó koncertsorozat kedvéért, amelynek célja Bartók és Kodály zeneművei, illetve a népzene közt fennálló kapcsolat élményszerű bemutatása. A holnapi hangversenyen a kórusművek kerülnek fókuszba a nyíregyházi Pro Musica leánykar és Szabó Dénes karnagy közreműködésével. A koncertről és a Muzsikás nemzetközi sikerének titkáról az együttes kontrását, Éri Pétert kérdeztük.

2003. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van valami különös oka annak, hogy a kórusművekre esett idén a választásuk?
– A Bartók–Kodály-koncertsorozat koncepciója Sipos Mihály fejében született meg. A különböző műfajokat és hangszercsoportokat vesszük sorra. A Bartók-albumunk bemutatójával és a hegedűduókkal kezdtük Alexander Balanescu közreműködésével, aztán következtek Roel Dieltiensszel a cselló-, Jandó Jenővel a zongoradarabok, majd pedig tavaly a Keller-vonósnégyessel a kvartettek. Jövőre talán a szimfonikus művekkel folytatjuk majd, de ez még nem biztos.
– Milyen kapcsolat van a holnap megszólaló kórusművek és népzenei dallamok között? Konkrét idézetek állnak párban a feldolgozásaikkal, vagy általánosabb megfelelés alapján készítették a műsort?
– Mindkét megoldásra lesz példa a koncerten. Bartók leánykórusai esetében nem is beszélhetünk igazán népzenei dallamokról, legfeljebb a szövegei és a zenei nyelve népi eredetű. Kodály viszont a legtöbb esetben konkrét népdalokat használt fel, s mi ezekhez vagy a folklórban megtalálható eredeti dallamot játsszuk, vagy annak egyik olyan – akár hangszeres – rokonát, amitől érdekes megvilágításba kerül a darab.
– A Muzsikás a legismertebb magyar népzenei együttes külföldön. Milyen előzetes ismeretekkel rendelkezik a magyar zene történetéről ezeknek a közönsége? Mit vár egy ilyen műsortól?
– Azt, hogy pontosan kik ülnek a hangversenyen, nem tudhatjuk, de jelentős részüket bizonyára a koncertjeink témája vonzza, hiszen Bartók neve az egész világon ismert. A Bartók-művek és a népzene kapcsolatáról a legtöbben hallottak már, de igazi élményt nem tudtak erről szerezni. A közönség soraiban általában olyanok is vannak, akik hallották korábbi műsorainkat vagy lemezeinket, és így már bizonyos ismeretanyaggal rendelkeznek a magyar népzenéről. Emellett sokan ismerik a magyar cigányzenét is. A koncertjeiken széles képet adunk a magyar népzenei hagyományról az acapella énekléstől a somogyi hosszú furulyán és a moldvai tánczenén keresztül az erdélyi vonósdallamokig.
– Szinte minden magyar népzenei dialektus szóhoz jut egy ilyen koncerten, de vajon mennyire válik egyértelművé a hallgatóság számára, hogy a jelenleg Románia részét képező Erdély vagy a Szlovákiához csatolt Felvidék dallamkincse mitől magyar? Szó esik ezekről a hangversenyeken?
– Az alapvető információkat mindig elmondjuk a határon túli területek magyarságáról, de történelemről csak akkor beszélünk, ha az valaminek a megértéséhez feltétlenül szükséges.
– Azon szerencsések közé tartozik, akik a népzenébe egész egyszerűen beleszülettek. Egyenes volt az út a Muzsikásig?
– Martin György volt a nevelőapám, s ez meghatározta az életem. A szüleim magukkal vittek a gyűjtőútjaikra, s így már tízéves koromban eljutottam Erdélybe. Sokszor ültem a cigánypadon a zenészek mellett, hallgattam a muzsikájukat, bár akkor még nem gondoltam, hogy én is zenélni fogok. Ehhez kellett az a népzenei „újhullám”, amit Sebő Ferenc és Halmos Béla felbukkanása indított el. Feljöttek a nevelőapámhoz hangszeres népzenei anyagért, s engem is elhívtak egy próbára. Ez olyan jól sikerült, hogy onnantól kezdve egészen addig együtt muzsikáltunk, amíg én a Muzsikáshoz nem csatlakoztam. Ott voltam egyébként a Muzsikás együttes alakulásánál is, vendégként sokszor játszottam velük, 1978-ban pedig teljes jogú tagja lettem.
– Márton fia a Berkó együttesben kontrázik, sokszor színpadra lép a Muzsikás együttessel is. Rajta keresztül rálátása van az ifjú népzenészekre. Milyennek találja az utánpótlást?
– Bátran kimondhatom: a fiatalok nagyon jók. Hatalmas eredménynek tartom, hogy ez a zene mára már mindenki számára hozzáférhető; fel sem tudnám sorolni, hány zeneiskolában lehet népi hangszereken tanulni. Az intézményes tanítás mellett fontosnak tartom az első kézből szerzett élményeket, ahol a vonótartástól az ujjrendekig mindent személyesen lehet ellesni. Sajnos ma már nincs olyan sűrűn táncház Széken, mint amikor mi jártunk oda gyűjteni és tanulni, viszont a zenészek és a táncosok most sokkal könnyebben elérhetők, mivel rendszeresen járnak Magyarországra és tanítanak a népzenei táborokban is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.