Az ötödik dimenzióra várva

Kálmán Gyöngyi
2003. 05. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar jövő évi műsortervében szép számmal akadnak ritkán hallható darabok. Miért esett rájuk a választás, és miért kevés a mai magyar alkotás az együttesek koncertjein? – kérdeztük Kocsis Zoltán fő-zeneigazgatótól.

A végéhez közeledő évad meghatározó szeletét a két hónapos amerikai turné adta. Mi a monstre-körút legnagyobb hozadéka a zenekar vezetője és zenészei számára?

– A zenekar zeneileg, fegyelem és művészi fejlődés szempontjából csillagos ötösre vizsgázott. Számomra a fegyelem volt igazán nóvum: nem hittem volna, hogy ilyen hosszú idő után a korábbinál még nagyobb összetartó erő munkál az együttesben. Igen, a zene átsegítette a muzsikusokat a nehézségeken. Szerencsés döntés volt, hogy több műsorral készültünk; például üdítően hatott komoly, súlyos programok után egy bécsi hangvételű koncerten játszani. A kézzelfogható eredményekről senkit nem kellett meggyőzni, mint ahogy arról sem, hogy egy fárasztó utazás után remekműveket előadni azoknak adatik meg, akik az egyik legszebb hivatást űzik. Ez a tapasztalás fontosabb, mint az, hogy visszahívtak minket, vagy hogy tetemes kritikai és közönségsikerünk volt. Mindazonáltal azt tartom: háromhetesnél ne legyen hosszabb egy turné.

– Emberileg is sikerült a zenészeknek és a fő-zeneigazgatónak közelebb kerülni egymáshoz?

– Konfrontációk mindig vannak, de nem a zenekar egésze és köztem. Az én művészi, intenzitási, emberi alapállásomtól távol eső zenekari tagokkal fejlődnek ki konfliktusok, s ilyenek mindig is lesznek. Miután a vita megengedett, sőt kívánatos, a sok mindenből a végén még jó is kisülhet. Nem tartom magam megfellebbezhetetlennek, a jó ötleteket készséggel elfogadom; viszont dühít, ha a próbán megbeszéltek után a koncerten egy kis zavar elegendő ahhoz, hogy a régi, rossz beidegződések működésbe lépjenek.

– A filharmonikusok és az énekkar jövő évi műsorterve elkészült, már kaphatók a bérletek. A francia muzsika továbbra is hangsúlyosan szerepel a koncerteken?

– Nem akarunk leragadni Debussynél és Ravelnél, de a dolog úgy áll, hogy mégis csak ők ketten reprezentálják azt, ami hosszú ideig rejtve maradt a magyarok előtt: a mediterrán szellemet. Kettejük nélkül nagyon szegény lenne a zenetörténet. Ha ők nem lettek volna, ma fejlődéstörténeti űrt érezhetnénk. Nagy előnye e repertoárnak, hogy a muzsikusokat is inspirálja, akik így bátrabban, szívesebben fordulnak a számukra ismeretlen darabok felé. Az új darabokkal való foglalkozás óriási haszna, hogy a munka kihat a közismert művekre, új megvilágításba helyezi azokat. Bizonyos, hogy a Seherezádé előadása serkentő hatással lesz a szezonban még ránk váró Ravel Spanyol rapszódiára.

– Több neves francia karmestert azért hívott vendégnek, mert ők jobban értik-érzik e mediterrán szellemet?

– Egyáltalán nem ezért, hanem csak mert jó zenészeknek tartom őket. A magyarok sem játsszák feltétlenül jobban Bartókot, mint mások. Az amerikai Juilliard Vonósnégyes például olyan mélyen beleásta magát ebbe a stílusba – hallgatták a fonográffelvételeket, Bartók saját zongorázását, rengeteget hozzáolvastak – annyit gyakoroltak, annyira szeretik ezt a zenét, hogy jelenleg senki nem játssza náluk jobban Bartók hat vonósnégyesét.

– Elhangzanak-e olyan művek, amelyek valamilyen okból a zenekar számára vagy a hazai hangversenyéletben ritkaságnak számítanak? Olyan nagy apparátusra készült kompozíciókra is gondolok, mint Strauss Alpesi szimfóniája, amely pár éve nagy sikert aratott.

– Vétek lenne nem kihasználni a lehetőséget, amelyet a Filharmonikus-csapat az énekkarral együtt jelent. A „vállalkozásaim” a Gurre-lieder magyarországi bemutatójával kezdődtek az akkor még Állami Hangverseny Zenekarral. Hasonlóan nagy feladatnak, kiemelkedő eseménynek tartom Bartók Húsz magyar népdalának adaptációját, amely az őszi szezonnyitó koncertünkön, a Budapesti Zenei Heteken csendül fel először. A húszból öt népdalt maga Bartók dolgozott fel kiszenekarra és szólóénekre, a többi tizenötöt én hangszereltem meg nagyzenekarra és kórusra. A jövő évad számos újdonsággal szolgál még. Októberben lesz egy Rahmanyinov-est Hamar Zsolt vezényletével, amelyen zenekari átiratomban szólal meg hét dal. A darabokat nem szokták gyakran előadni, mivel olyan a zongoraszólam, hogy csak a szerző tudhatta fizikai adottságai miatt eljátszani. Látni egyébként a műben, hogy ő maga is zenekari faktúrában gondolkozott. Berlioztól a Nyári éjszakák, Brahmstól A párkák éneke, Honeggertől az V. szimfónia nem is tudom, mikor szerepelt az együttesünk műsorán. Lesz olyan koncertünk is, amelyen bemutatjuk a Mahler I. szimfóniájához vezető előzményeket, műveket. A Jónás könyve kantátával folytatódik a Petrovics-életmű bemutatása. Varietas delectat – igen színes a kínálatunk, a közönség nem fog unatkozni.

– Egyetlen kortárs szerzőt említ. Nem kevés ez, nem várható el több a nemzeti zenekartól? Nem érzi, hogy „gettóba zárult” a mai magyar muzsika, amely jobbára úgynevezett kortárs zenei fesztiválokon szólalhat meg?

– Magam is hiányolom a kortárs zenét. A zenekar többek között a kortárs zeneszerzők működésének is köszönhetően kezd átalakulni. A maiak szívesebben dolgoznak kamaraegyüttesek – Ensemble Modern, Ensemble Intercontemporain, London Simfonietta – számára. Ligeti György, aki született szimfonista, s akinek számos zenekari művét tartjuk műsoron, legutóbbi darabjait, versenyműveit az említett kamarazenekaroknak írta. A fiatalabb korosztály sem ír szokványos értelemben vett szimfonikus nagyzenekarra. Mit csináljunk? Nem hiszem, hogy a szerzők manapság a szokványos zenekari repertoárból ihletet merítenének. A komponisták új utakat keresnek; ez maga után vonja a zenekar öszszetételének megváltozását. Jól emlékszem Durkó Zsolt Concertójára, amelyben tizenkettő fuvola szerepel. Nem mondom, hogy térjünk vissza a romantikus értelemben vett orkeszterhez. Rendben van, alakuljon át a szimfonikus zenekar, de szülessenek olyan remekművek, amelyekért érdemes nekünk, a nemzeti filharmonikusoknak belenyúlni együttesünk összeállításába. Rengetegszer nyilatkoztam a komoly- és könnyűműfaj különválásáról; arról, hogy a zeneszerzők jó ideje nem törődnek a közönséggel. Egy szuverén alkotónak nem is ez a dolga; ugyanakkor azt gondolom, ha nekem túl sokáig beszélnek kínaiul és nem értem, esetleg elmegyek, és nem próbálkozom.

– Nem kerülhetem ki a kérdést: mikor ír új darabot zenekara számára? Végtére is ezt az apparátust ön ismeri a legjobban.

– A hangszereléseket stílusgyakorlatnak fogom fel. Fő célom az átiratokkal, hogy közkinccsé tegyek műveket, amelyek különben sosem hangoznának el. Mondják, hogy komponálnom kellene; ahhoz azonban fel kellene fedezni egy olyan lehetőséget, amely korlátlanul csinál időt. Ha rendelkezésemre állna egy ötödik dimenzió – az nagyon jó lenne!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.