A cigányzenétől a dzsesszmelódiákig

A Belgiumban élő világhírű magyar hegedűművész, Tony Lakatos testvére a cigányzene, a klasszikus stílus és a dzsessz elemeinek felhasználásával különleges, egyéni hangot hozott létre. Roby Lakatos, a nagyobb nemzetközi fesztiválok elmaradhatatlan muzsikusa 31-én az As Time Goes By című legújabb, filmzenéket tartalmazó lemezét mutatja be este nyolckor a Pesti Vármegyeháza díszudvarán.

2003. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenkilenc éve Belgiumban él. Miként került oda?
– Tizennyolc évesen a vonópárbaj után kaptam egy három hónapos szerződést Belgiumban. Ekkor nyílt először lehetőségem arra, hogy saját zenekart szervezzek. Ezzel az első bandával akkora sikerünk volt, hogy meghosszabbították a szerződést. Brüsszelbe kerültem, ahol nem sokkal később kinyitott a Les Atéliers De La Grande Ile nevű étterem. Ez az orosz vendéglő ma már nagyon híres hely, itt játszottam tizenegy éven keresztül.
– Még most is játszik ott néha-néha?
– Már nyolc éve abbahagytam a rendszeres éttermi zenét. Ha van időm, akkor persze lenézek. Ha találkozom ott zenészekkel, akkor néha a hangszereket is elővesszük, zenélünk magunknak, de fellépni már nem szoktam.
– Ön magyar vontakozású darabokat is játszik. Hogyan fogadják Belgiumban ezeket? Egyáltalán mit tudnak Magyarországról?
– Nagyon sokat. Belgiumban kifejezetten ismerik és szeretik a cigányzenét, sőt, a Benelux államokban és Franciaországban komoly hagyománya van ennek a muzsikának. Hollandiában még holland cigányzenekarok is vannak, mint például a Rajkó, amely a mai napig aktívan játszik, tehát a közönségnek van alkalma megismerni ezt a műfajt.
– Mikor alakította ki sajátos, önre jellemző műfaját, a klasszikus zene, a cigánymuzsika és a dzsessz egyéni ötvözetét?
– Amikor elkezdtünk játszani az említett vendéglőben, nagyon sokféle zenét kértek tőlem a vendégek. Minden cimbalmosom tudott gitározni. Biztattam is őket erre, hiszen a gitár egészen különleges színt visz a műsorba. Így aztán több Django Reinheart-stílusú művet tudtunk előadni. Innen kezdődött az egész. Később lecseréltem az egész hagyományos zenekart, velem most nincs brácsás, klarinétos és csellós, helyette van viszont zongora és gitár. Ez a felállás nagyon szerencsés, könnyebben lehet így játszani a klasszikus műveket és a dzsesszt. Még a cigányzenére is kiválóan alkalmas, nemcsak a magyar dallamokra gondolok, hanem például az orosz melódiákra is. Az orosz cigányzene – amiből mi sokat játszunk – nélkülözhetetlen kelléke a gitár. Ebben a felállásban játszunk most már tizennégy éve, mindegyik zenekari tag gyermekkori barátom.
– Említette, hogy sokat utaznak. Hova járnak a legtöbbet?
– Európa minden országában szoktunk koncertezni, főleg Franciaországba, Németországba, Olaszországba, Angliába és Hollandiába járunk, s évente kétszer megyünk Ázsiába is, leginkább Japánba, Kínába, Hongkongba és Tajvanra. Szeptemberben egy hónapig Japánban fogok muzsikálni a bátyámmal, Tony Lakatossal, akinek az új lemezén meghívott vendég vagyok. Ezen a CD-n Tony egy amerikai zenekarral játszik, és a japánok kérték, hogy én is hegedüljek velük.
– Milyen gyakran zenél a bátyjával?
– Nem mondanám, hogy sűrűn, de például most augusztusban is lesz egy közös koncertünk Frankfurtban. Egyszóval néha-néha, ha úgy hozza a sors, vagy kedvünk támad, adunk egy-két közös hangversenyt, de ez ritkán esik meg. Az gyakrabban előfordul, hogy egy-egy nagyobb fesztiválon összetalálkozunk.
– 1999-ben Budapesten vették fel a Live from Budapest című lemezüket. Jártak azóta magyar színpadon?
– Nem. Az az egy koncertünk volt Magyarországon, az sem volt igazán hangverseny, mert csak a lemez felvétele miatt tartottuk. A mostani lesz az első igazi bemutatkozásunk a magyar közönség előtt. A bátyámmal, Tonyval ugyan már játszottam a Zeneakadémián, és másfél éve László Attilával is volt egy közös koncertünk Budapesten, de ezeken csak meghívott vendég voltam. A zenekarommal a saját repertoáromat még nem mutattam be.
– Ön azon kiváltságosok közé tartozik, akik Yehudi Menuhint közelről ismerhették. Az idős mester felfigyelt önre, s nagyon tehetségesnek tartotta. Hol találkoztak először?
– Stéphane Grappelli ismertetett minket össze. Ő velem készítette az utolsó felvételét, s mivel Yehudi Menuhinnal is jó barátságban volt, elhívta a mestert Brüsszelbe. Menuhin addigra már sokat hallott rólam. Ott találkoztunk először. Éjjel háromig játszottam neki, és utána sokat beszélgettünk. Menuhinnal is volt egy közös koncertem a brüsszeli Európa Parlamentben, közvetlenül a halála előtt. Ő akkor már nem hegedült a hangversenyeken, csak dirigált vagy prezentált, ez a koncert is ilyen volt. Óriási élményt, nagy örömet jelentett nekem. A mai napig érzem a hatását.
– Yehudi Menuhin felkarolta önt, az ő dicsérete jó ajánlólevél volt szerte a világban. Mennyire változott meg ettől az élete?
– Teljesen. Mindenhol segített engem, mindig a legjobb kritikákat adta rólam, és az interjúiban is sokat emlegetett. Ennek köszönhetem, hogy a híres New York-i menedzsercégtől, a Columbiától kaptam szerződést, rá egy évre pedig a Deutsche Gramophon keresett meg lemezkiadói ajánlatával. Az első lemezem a Deutsche Gramophonnál nyolc éve jelent meg, onnantól kezdve már minden egész másképp hangzott, beindultak a koncertek, sorra jöttek a jobbnál jobb meghívások. Végül is emiatt kellett otthagynom a mindennapos éttermi zenélést.
– Budapesti koncertjükön legújabb lemezük anyagát mutatják be, amely filmzenéket tartalmaz. Miért pont erre a speciális műfajra esett a választása?
– A zenekarunknak sajátos karaktere alakult ki az évek alatt, és ezt a jellegzetes stílust szeretnénk megtartani. Elég sokat gondolkodtam, mi lehet az a műfaj, amely erre a legalkalmasabb. Rájöttem, hogy a filmzene, hiszen ebben a cigányzenétől a balkáni nótákon és az orosz dallamokon át egészen az amerikai sztenderdekig – mint az As time goes by – és a klasszikus művekig – mint Rózsa Miklóstól Madame Bovary-ig – minden stílus megtalálható, ami a repertoárunk része.
– Most dolgoznak az új lemezükön. Ezen mit fogunk hallani?
– Alapítottam egy 19 tagú kamarazenekart, amely a zenekarunk mögött játszik. Érdekes kísérlet lesz, a tőlünk megszokott szabad stílus találkozik a kamarazenekar hagyományos hangzásával. A lemeznek a Lakatos II. címet szeretném adni. Lényegében a legelső lemezünket folytatjuk azzal a különbséggel, hogy kamarazenekar kísér minket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.