Színes családi krónika

Nem kényeztetik el a kortárs magyar festészet képviselőit a nemzetközi kiállításokon: kevés a meghívás, s még kevesebb a díj. Annál örvendetesebb a Marseille-ből érkezett hír: öt magyar művész vett részt a Le Monde de la Culture című nemzetközi kiállításon, s egyikük, Vinczellér Imre festőművész Grand Prix-t kapott.

P. Szabó Ernő
2003. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A díjátadást néhány napja rendezték a dél-francia nagyvárosban, amelynek környékén, Provence és a Cote d’ Azur városaiban a XIX–XX. századi művészet számos kiemelkedő jelentőségű tagja élt, dolgozott, s dolgozik ma is az élő hagyomány képviselőjeként. Ezért kap különös jelentőséget Vinczellér Imre díja is, mert nem csupán értékes festői teljesítményt honorál, hanem azt is igazolja, hogy a kortárs törekvések és a hagyományok nem kizárják, hanem feltételezik egymást. Az 1980-ban diplomázott festő maga is úgy véli: ahhoz, hogy a dolgok lényegét és a valóságot vizsgálhassa, a múlt tapasztalatainak „válogatott gyűjteményét” és a jelen kérdéseit kell ötvöznie.
A nagymesterek munkáin tanulva kezdetben Paál László, majd Gulácsy Lajos és Kondor Béla világa felé fordult. Az első szakmai indíttatást Kasselik László festő- és szobrászművésztől, nagybátyjától kapta. Döntő hatást gyakorolt rá Tóth Menyhérttel való hosszabb barátsága, a legtöbbet pedig Borsos Miklósnak köszönheti, akitől munkaszeretetet és szakmai alázatot tanult. Vinczellér Imre pályájának igazi formálója azonban nem egyetlen művész, főiskolai mester volt, hanem a családi művészeti hagyományok összessége. E tradíciók több száz évesek, a művész egyszerre festőként és kutatóként dolgozza föl a dokumentumokat, amelyek között Mányoki Ádám-levél éppúgy megtalálható, mint a XIX. század nagy irodalomtörténészének, Toldy Ferencnek a dolgozata, Moholy-Nagy László-rajz vagy eddig publikálatlan fotósorozat, melyet a Toldy dédunoka, Hevesy Iván és felesége, Kálmán Kata készített.
Sárbogárd, Rétszilas környékéhez kötődött a Mányoky család története abban az időben, amikor nemességet kapott, elsősorban kulturális érdemeiért. Vinczellér Imre úgy véli, a család történetének kutatásával hozzájárul ahhoz, hogy nyilvánvalóvá váljon: a műveltségnek, a nemesi-polgári hagyományok őrzésének, gazdagításának kulcsszerepe volt abban, hogy a magyarság a történelem legzivatarosabb időszakait is túlélte. Kalocsán, ahol ősei háza áll, s Budapesten, ahol XIX. századi elődei, a magyar reformkor kiváló építészei, Kasselik Fidél és Ferenc számos jeles épületet terveztek, naponta újjáélheti ma is ezt az élményt. Újra is fogalmazza műveiben, hiszen több olyan sorozata van, amelyekben a családi múlt értékei jelennek meg. Hommage á Mányoky című sorozatát a születése háromszázadik évfordulóján ünnepelt nagy festő művei, írásai inspirálták. A Mányoky temető képei Sárbogárd megragadó hangulatú „magántemetőkertjének” sírköveit örökítik meg – a család a XII. században kezdett ide temetkezni. A Magánmitológia darabjai – olajképek és kollázsok – különös, művelt emberek, művészek vagy műértők valódi vagy szellemi arcát mutatják meg.
Toldy Ferencét például, aki osztrák származása ellenére többet tett a magyar kultúráért, mint sokan, akik egyenesen Árpádtól vezetik le családtörténetüket. A levert forradalom után Bajza, Vörösmarty és a többiek az ő lakásán találkoztak, míg az Akadémiát meg nem építették. Vagy Hevesy Ivánét, akiről úgy tudjuk, hogy a dédapával ellentétben csak az újért lelkesedett. Igaz, a dokumentumok a róla kialakult képet is árnyalják. Nemrégiben Vinczellér Imréhez került egy fotóalbum, melynek képeit a jászjákóhalmai nyaralásokon készítette a Hevesy–Kálmán házaspár: a karakteres parasztfejek mellett a magyar táj, a népi építészet értékeiről.
Hamarosan teljessé válik, s remélhetően kiadót is talál Vinczellér Imre festőművész családi krónikája. A sok izgalmas fejezet között van olyan, amelynek Hevesy Margit lesz a főszereplője. A később világhírű művésszé vált Moholy-Nagy László 1915-ben verset írt hozzá, 1918-ban portrét készített róla, a kapcsolat azonban megszakadt, s Margit apáca lett, a tanítóképző igazgatója. Mányoky Vilmának pedig Ady Endre udvarolt egykor, amit két vers is igazol. Ezeket a harmincas években föl is olvasta, amikor a Zeneakadémián előadást tartott Találkozásaim Ady Endrével címmel. A családi krónika jelentőségén túlmutat a magyar kultúra kicsiny, de mindenképpen megőrzendő része is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.