Koncert gyermekekért

2003. 08. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Családias hangulatban telt José Cura majdnem telt házas koncertje szerda este a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A művész megmutatta sokoldalúságát: énekelt, vezényelt, konferált, vezette a műsort, beszélgetett a közönséggel. A látványosan felépített előadás a népszerű művek és a teátrálisan felvezetett tűzijáték ellenére sem vált kommersz show-műsorrá. Áthatotta Cura személyisége és embersége.
Mivel a koncert bevétele az Unicef gyermekprogramját támogatta, néhány Pethő Intézetbe járó sérült fiatal a színpad lépcsői mellől figyelhette az előadást, s melléjük odahívta Cura a nézőtéren levő gyermekeket is. Erre építette fel a koncert fő vonalát: a kicsiket aktívan bevonta az előadásba, hozzájuk fordult, egy-egy kislánynak énekelte a szerelmes dalokat, a zeneművek közt pedig beszélgetett velük, hangoztatva, nincs különbség a tolószékes meg az egészséges gyermekek közt.
A művész komolyan vette augusztus 20-i nemzeti ünnepünket, s igyekezett ehhez megfelelő hangulatot teremteni. Nemcsak a szünet alatti tűzijátékot vezette fel bravúros zenei nyitánnyal, hanem a koncert végén – a két ország közötti testvériség jegyében – utolsó számként saját argentin nemzeti himnuszát énekelte el, ami Héctor Panizza 1907-ben komponált Aurorájának részlete, az Intermezzo epico. Persze, ne gondoljuk, hogy a művész kizárólag Szent Istvánra és az államalapításra emlékezve húzta elő tarsolyából ezt a nemes gesztust, szólóestjeinek fináléjaként gyakran énekli az opera-áriából nemzeti himnusszá vált művet.
A műsort egyébként szándékosan könnyedre vette, elsősorban szórakoztatni akart, ezért nagy szerepeinek ismert áriáiból és duettjeiből válogatott egy csokorra valót. A sort természetesen Puccini vezette, hiszen Verdi mellett az ő operáival vált világhírűvé. Először Cavaradossiként mutatkozott be a Képáriával és a Levéláriával, a szerepet nyolc évvel ezelőtt énekelte először. Az első felvonás Mario, Mario kezdetű duettjében jó partnernek bizonyult Szilfai Márta is, aki Tosca imáját is elénekelte. A Puccini-operák közül a Manon Lescaut sem maradhatott ki, amit öt éve Milánóban vitt először sikerre, a Pillangókisasszonyból pedig Pinkerton áriáját adta elő. Ponchielli Giocondájából is ízelítőt adott – ezzel az operával debütált egykor a milánói Scalá-ban –, majd két Manzanero-művet, jellegzetes latin-amerikai szerelmes dalokat énekelt. A koncert tulajdonképpen Cura szakmai életrajza mentén haladt végig, jellemző keresztmetszetet adva eddigi pályájáról, s ebből a sorból nem maradhatott ki karmesteri múltja sem. Cura az énekes számok közé zenekari közjátékokat és részleteket emelt, amelyeket maga vezényelt. Akár énekelt, akár a zenekart dirigálta, már nem is önmaga volt, hanem eggyé vált a muzsikával. Vezénylését és énekét ugyanaz a könnyedség és élettel teliség jellemezte, temperamentumosan és határozottan, érzékenyen és légiesen közelítette meg a zenei folyamatokat.
Segítségére volt a Falioni Szimfonikus Zenekar árnyalt játéka, valamint az őket Curával felváltva vezénylő Tulio Cagliardo karmester magas fokú tudása is. José Cura több meglepetéssel készült a ráadásra: a közel félórás hosszabbításban többek között Brahms I. Magyar tánca hangzott el, s a nemzeti ünnep alkalmából pezsgőt bontott Szilfai Mártával a Traviata Pezsgőáriájára.
(José Cura, 2003. augusztus 20. Margitszigeti Szabadtéri Színpad, közreműködött: Szilfai Márta, kísért: Falioni Szimfonikus Zenekar, vezényelt: Tulio Cagliardo.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.