Improvizációk orgonára

2003. 09. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fassang László orgonaművész lép fel ma este fél hétkor Székesfehérváron a Prohászka-emléktemplom felújításáért rendezett jótékonysági orgonahangverseny-sorozatban. A koncert teljes bevételét a templom rekonstrukciós munkálataira fordítják, amellyel 2005-re, a boldoggá avatására váró Prohászka Ottokár püspökké szentelésének 100. évfordulójára szeretnének végezni. A felújítás azért is fontos, hiszen Prohászka mellett egy másik boldoggá avatásra váró magyar férfi, Kaszap István sírja is a templomban található.

A koncertet szervező Varga Ernő elmondta: a Prohászka-emléktemplomban található Székesfehérvár legszebb hangú orgonája, ezért fontosnak tartotta, hogy ezt az értékes hangszert ne csak a liturgiához használják, hanem az orgonaművek teljes irodalmát szólaltassák meg rajta. Varga szólt arról is, hogy a városban jelenleg az általuk szervezett az egyetlen orgonahangverseny-sorozat. A jótékonysági koncertekre neves művészeket hívnak meg, korábban szerepelt már Karosi Bálint orgonaművész és Pászthy Júlia Liszt-díjas opera-énekesnő, Tóth József Miklós karnagy, valamint Agnes Joo-hee Lee dél-koreai orgonaművésznő.

A mai koncert vendégművésze Fassang László, az orgonadarabok egyik legérdekesebb előadója, s a koncertet különösen kiemeltté teszi, hogy a most megszólaló repertoárral még nem jelentkezett hazai hangversenyen. A művész mostanában egyébként sem adott igazán nagyszabású koncertet, a Ferenciek terén tartott francai barokk estjén és a zsámbéki orgona-szaxofonos rádiófelvételén kívül nem állt színpadra. Fassang, aki számos nemzetközi verseny díjazottja, a budapesti Zeneakadémia elvégzése után a párizsi Conservatoire-on is diplomát szerzett, nemcsak orgonából, hanem improvizációból is, így ő az első és egyetlen magyar művész, aki a legmagasabb végzettséggel rendelkezik. Az improvizáció műfaja, mint a komolyzenei koncertek része, hazánkban még csak kevesek által ismert, a ma esti hangversenyen azonban jelentős szerepet kap majd. Fassang ugyanis rendkívül fontosnak tartja a klasszikus orgonairodalom megszólaltatása mellett az improvizáció hagyományának ápolását. Célja: kiragadni az orgonát a megszokott konvencionális keretek közül. Fassang improvizációinak fontos részét alkotja a dzsessz is, s ezért Bacsó Kristóf szaxofonos barátjával készített egy improvizációs albumot, amely a közeljövőben kapható lesz. A közös produkció lényege, hogy az orgona és a szaxofon egyenrangú félként egyszerre improvizál, s így játékuk egy hangszerének hangzik. Fassang a most épülő nemzeti hangversenyterem világszínvonalú orgonájának építésével kapcsolatban is fontos szerepet kapott, Baróti István orgonaművésszel közösen biztosítja a pályázatok szakmai hátterét.

A ma esti hangversenyen Fassang nem a megszokott kronológiai sorrendben adja elő a műveket, hanem két nagy téma köré csoportosítja. Az első rész a híres Weinen-, Klagen-, Sorgen-, Zagen- téma köré csoportosul. A koncert J. S. Bach G-dúr fantáziájával kezdődik, ezután a mester 12. Kantátájából az említett rész hangzik el Fassang átiratában, amelyet Liszt Ferenc Weinen-, Klagen-variációja követ. Az első szakasz befejezéseként Fassang improvizál a Weinen-, Klagen-témára. A második részt Jehan Alain francia orgonista és zeneszerző határozza meg. Először Alain Litanies című műve csendül fel, amelyet Maurice Duruflé Prelúdium és fúga Alain nevére című kompozíciója követ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.