A hangszerek új arca

2003. 10. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha Steve Reich zenéjét egy szóval akarnám meghatározni – már ha lehetséges egyetlen kifejezéssel körülírni rendkívül összetett és szerteágazó gyökerekből táplálkozó muzsikáját –, azt mondanám: transzcendentális. Ez a zene csupa-csupa érdekes hangszínt és ritmust hoz, világos és átlátható szerkezeteket mutat, a modern zenei irányok – mint például a repetitív zene – eszközeit a tradicionális zenék felől közelíti meg, így azoknak is emészthető, akik kizárólag Bach vagy Mozart örökzöld slágerein nőttek fel. Az elektronika, a hangosítás és a keverés segítségével pedig a hangszerek egészen új arcát tudja megmutatni. Nyilván ez is oka a zeneszerző népszerűségének: keddi koncertjére még az állójegyek is elfogytak. Három rendkívül népszerű mű hangzott el: a Drumming – Part I, a héber zsoltárokat megidéző Tehillim és a Music for 18 Musicians. Steve Reich művei valahol az indiai rituális zenék soha véget nem érő, folyamatosan ismétlődő dallamait idézik. A darabokat lüktető feszesség hatja át, részben az osztinátó ritmusok, részben a hangzatok és dallammotívumok állandó pulzálása miatt. Steve Reich zenéje lélek mélyén gyökerező, égi szférához illő gondolatokat szül.
(Steve Reich Budapesten, október 21. 19.30, Zeneakadémia, Budapesti Őszi Fesztivál.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.