José Cura Budapesten

2003. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába, beköszöntött a náthakorszak, magam is sűrűn emelgetem a zsebkendőt, no de azért néhány mentolos cukorkával és némi önuralommal valahogy sikerült megakadályoznom, hogy köhögésemmel elrontsam José Cura készülő Dvorák-lemezének élő felvételét kedd este a kongresszusi központban. Sajnos, ez nem mindenkinek ment ilyen egyszerűen. Az Újvilág-szimfónia első tétele még úgy-ahogy csendben telt, a második tétel legmeghittebb szordínós szakaszai alatt, a leghalkabb pianók idején viszont minden tizedik másodpercre jutott egy hangos krákogás, az utolsó tétel befejező hangjaiba pedig egyesek durván beletapsoltak. Pedig, ha valaki, hát José Cura megérdemelte volna a csöndet, a világszerte ünnepelt sztár nem akárhogy, térden állva könyörgött érte a darab előtt. (S ha másért nem, legalább azért becsüljük meg José Curát, hogy népszerűsége csúcsán is rendszeres fellépője a magyar koncertéletnek, s nemcsak egykori dicsfénye árnyékában, nyugdíj-kiegészítésért haknizik nálunk.)
José Cura éppen az ellentéte Ligeti Andrásnak – a Matáv Szimfonikus Zenekar viszont jól vette a lapot. Maestro Cura igazi, hús-vér ember, tele mediterrán szenvedéllyel, született vezér. Mindenkit lázba tud hozni, zenekart, közönséget egyaránt. Az egykori body builder sportos és egészséges mozgását vezénylés közben áthatja egyfajta megszállottság, annyira azonosul a darabbal, hogy sokszor az az érzésem, ha közben kigyulladna és leégne a koncertterem, azt sem venné észre. Nagy és határozott mozdulatokkal vezényel, s amikor leengedi a pálcát, olyan, mint egy hadvezér a győztes csata után. Sikerei ellenére Cura mély alázattal nyúl a zenéhez: amikor kitörő tombolással köszönte meg a hallgatóság a szimfóniát, feje fölé emelte a partitúrát, mint a pap a Bibliát, jelezve, hogy az elismerés Dvorákot illeti.
Ugyanezt az élményt adja énekével is. Bár fontosabbnak tartja eddigi életművében a vezénylést, több mint egy évtizede elsősorban tenorként emlegetik – így nem teheti meg, ha már egyszer ideutazott, hogy megfoszt minket kedvenc áriáinktól. Énekel is egy csokorra valót Mascagni, Puccini, Massenet, Meyerbeer és Verdi remekműveiből, a sort pedig az elmaradhatatlan Nessun dorma zárja. Nagy kár, hogy ez volt a végszó. Reggelig elhallgattuk volna.
(Matáv-világbérlet/1., Budapest Kongresszusi Központ, október 28. 19.30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.