Mozart, az Ember a boncasztalon

2003. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

M. Az ábécé közepe. Magyarul nehéz visszaadni azt a szójátékot, amire Louis Andriessen operája, az M is for Man, Music, Mozart épül. A Leondardo da Vinci boncasztalán, alkimisták körében játszódó történethez elválaszthatatlanul hozzátartozik Peter Greenaway operafilmje. A képsorok naturalista látásmódja kellően hangsúlyozza a zene és a szöveg markáns robosztusságát és maró iróniáját, amivel az Andriessen–Greenaway-szerzőpáros a teremtést megkérdőjelezi, pontosabban egyenesen megtagadja. Materialista hitvallás ez az anyag születéséről.
Greenaway víziója rendkívül tömény és vaskos, igazi perpetuum mobile, már-már nevetségesen valósághű. Csontok, körmök, fogak röpködnek, teremtésben segédkező lények sürögnek-forognak, fortyogó kondérokban kavargatják az alapanyagokat, hogy összekotyvasszák a teremtés koronáját, az Embert, hogy aztán bemutathassák látványos fejlődéstörténetét. A gúny és az irracionalitás nemcsak a képsorokban jelenik meg, élesen kifejeződik az opera egy szál énekesének affektáló, gyerekes előadásában és a film cselekményét túlzottan és látványosan ábrázoló aláfestőzenében. A címből ugyan kispórolták, de a darabban fontos szerepet kap a szintén M betűs „Movement” szó is, vagyis a mozgás, ami a zenei tudás előfeltételeként jelenik meg, s amit nemcsak a folyamatosan cserélődő képsorok, hanem a zene hullámzása is hangsúlyoz. „Most, hogy megteremtettük és megtanítottuk a mozgásra, mit kezdjünk vele? Tanítsuk meg zenélni!” – tanakodnak hangosan az embergyár munkásai. Előkerülnek a hangszerek, s szép lassan hatalmas zenekar alakul ki. „Miután megteremtettük az embert, és megtanítottuk a zenére, szükségszerűvé vált, hogy feltaláljuk Mozartot” – hangzik el a kulcsmondat. Az Ember átlényegül Mozarttá, a zene fejedelmévé, hogy aztán fergeteges zene- és táncőrületben teljesedjék ki kalandja a muzsika birodalmában. Anyag és szellem eggyé válik, az Ember léte értelmet nyer.
Andriessen zenéje magában is képszerű és élvezhető, s bár úgy tűnik, mindenáron Mozart tagadására játszik, valójában a bécsi klasszika mesterének dallamossága jellemzi művészetét. A holland kortárs zene egyik kulcsfigurája elsősorban összművészeti alkotásokban gondolkodik, műveit vizuális akciókkal kapcsolja össze, de múzsája a filozófia és a természettudomány is, Platón, Szent Ágoston, Madam Curie, Mihail Bakunyin, az orosz forradalmár egyaránt ihlették már kompozícióit. Az M is for… jó összegzése gondolkodásmódjának, amelyet a művész-polihisztor Leonardo szelleme fémjelez. Legtöbb művét, ahogy az operafilm képeit kísérő élő oratorikus előadást is a De Volharding zenekarra bízta. Az együttes remek muzsikusokból áll, s Andriessen zenéjéhez illő tömény és érzékeny hangzást képvisel.
(Orkest de Volharding-koncert, M is for Man, Music, Mozart, magyarországi bemutató, Trafó – Kortárs Művészetek Háza, november 8., 20 óra.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.