Elektromos népzenei montázs

Csirke bácsi, Bálint Anna néni, Nyeste András bácsi, Rostás Karcsi bácsi énekel, s felkapjuk a fejünk. Mintha a régi fekete-fehér fényképeket valaki kiszínezte volna, úgy hat ránk a zene. Mert azok a hagyományőrzők, más néven adatközlők énekelnek, akiknek a dalain, felvételein felnőtt az egész táncházmozgalom. Valóban ők azok, de nem a jól ismert recsegő, kopott szalagot halljuk, hanem világzenévé alakított stúdiófelvételt.

2003. 12. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglepő a hatás, különösen azoknak, akik az eredeti felvételeket is ismerik. Furcsa, szokatlan és mégis varázslatos. Cserepes Károly Danubian Trances című lemezén a tőle megszokott elektronikus hangzást ezúttal egészen új formába önti.
Az album kicsit a Deep Forest feldolgozásaira emlékeztet, akik mások népzenei lemezeiről „szednek le” hangokat, effekteket saját számaikhoz. Cserepes azonban velük ellentétben nem csak színező elemnek használ néhány motívumot saját zenéjéhez. Nála pont fordítva működik a folyamat. A kölcsönvett dal a lényeg, azt színezi ki a komponált kísérettel. Az eljárás persze hasonló, fog néhány már korábban felvett dallamot, s a digitális technika segítségével átalakítja, hozzáigazítja a megálmodott számhoz.
A kíséret a repetitív zenét és Steve Reichet juttatja eszembe. A hosszú, nyolc-tíz perces számok egy-egy hangulatot, egy-egy tájegységet idéznek meg. Itt is nagy segítség az elektronika és a számítógépes program, hiszen az adott vidék hangszeres felvételei, állat- és természethangok is megszólalnak a lemezen. Ezt az új műfajt hívják egyébként microworldmusicnak, mivel egy-egy kisebb területének mikrovilágát mutatja be a maga teljességében. Cserepes új lemeze az elektronikus zenén belül is az ambient stílust képviseli – ezt a kifejezést tulajdonképpen környezetzenének fordíthatnánk. Az eljárás lényege abban rejlik, hogy a különböző, egy adott vidékhez tartozó felvételek egy hangnembe, egy tempóba kerülnek, s a hozzá kapcsolódó természeti hangok szintén a hangszerelés részévé válnak.
Így a zeneszám a vidék zörejeiből, hangjaiból és zenéiből áll öszsze montázsszerűen. (Persze ez sem igaz így, szó szerint, hiszen egy számon belül többfelé is elkalandozunk, a Kárpát-medence különböző pontjai találkoznak össze, Moldva, Kolozs és Zemplén vagy éppen Somogy, Sopron és Tolna megye.)
A kísérlet mindenesetre érdekes és ez idáig egyedülálló. Restaurált és retusált hangok, a régi világ ízei a mai kor elvárásainak megfelelően tálalva.
(Cserepes Károly: Danubian Trances. Szerzői kiadás, 2003.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.