A művész, aki fölfelé süllyedt

P. Szabó Ernő
2004. 01. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pilinszky János a következő mondatokkal búcsúzott Altorjai Sándor (1933-1979) festőművésztől: „Szigligeten az egyik este vagy húszan hevesen a szememre vetették, hogy a barátom. Én ott és akkor a haragok legszörnyűbbekével, a bárány haragjával reagáltam – hála istennek.” Miért is volt kárhoztatható – káros? veszélyes? – barátságban lenni a művésszel, akinek a művei életében egyetlen egyszer kerültek egyéni kiállításon közönség elé, most pedig a Műcsarnok három középső termében mutatja be őket a kortárs magyar művészet legrangosabb kiállítóhelye? Műveit tekintve alighanem mindannyiunkban fölmerül ez a kérdés.
Szigligeten ez esetben az alkotóházat kell érteni, amelyben a hatalom jóvoltából minden rendű és rangú magyar író, művész „alkothatott” évente néhány hétig, s persze a rendszert is szidhatta, föltéve, ha olyan műveket hozott létre, amelyek viszont szigorúan hallgattak a diktatúra sötét titkairól. Ebben a légkörben, a kompromisszumoknak és öncenzúrának ebben a langy melegében nyilvánvalóan elviselhetetlenül irritáló lehetett Altorjai Sándor, a „helyi festő”, aki Kőműves Kelemenként építette újra és újra a hatvanas évek elején megvásárolt parasztházat, s ha az építkezés és a megélhetésre festett képcsarnoki képek mellett maradt még energiája, furcsa, provokatív dolgokat festett, s persze mondott is. Például ilyeneket: „Engedd, hogy megtorpanjak!”, vagy ilyet: „Tébolydában éltem. Kétfélében. Az egyikben mint őrült, a másikban mint józan ápolt.”
Számtalan legenda kering Altorjairól, aki diplomás gyógyszerészként végezte el a Képzőművészeti Főiskolát, s aki, ahogyan mondják, önpusztító módon élt és dolgozott. A nagy tárlat azonban nem elsősorban a legendákkal, hanem a művekkel szembesíti a nézőt, mégpedig rendhagyó módon. Az első teremben főként az utolsó évek művei szerepelnek, amelyekben mintegy korábbi korszakait idézte meg, s melyek felől a szakirodalom is általában megközelíti az életművet, de itt kapott helyet az 1965-ös Lecsúszott festmény is, amely egyszerre idézi meg a saját összedőlt háza előtti állványszerkezetet, s mutatja meg igencsak provokatív módon, hogy milyen kibékíthetetlenné vált az értékek és ítéletek viszonya a kor magyar művészetében, kultúrájában.
A középső terem közepén álló bokszban kaptak helyet a korai munkák, tanulmányrajzok, az 1962-es szürnaturalista grafikák, velük szemben a Képcsarnok számára festett képek, amelyeket ugyan hétről hétre növekvő önváddal küldött be („közönséges prostitúció ez” – írta barátjának, Baranyay Andrásnak), amelyekről azonban ma alighanem kevésbé szigorúan ítélkezünk. Itt láthatók 1971-es önálló kiállításának dokumentumai, közöttük azok az újságcikkek, amelyekre akkoriban azt mondtuk, hogy közönséges feljelentések.
Itt olvashatók azok a szövegek is, amelyekből kiderül, hogyan született meg Altorjai hőse, Gyagya bácsi, akinek alakja 1972–73-ban egész sorozat művön, valamint performanszokban is megjelent: Erasmus művében, A balgaság dicséretében olvasható, hogy tévedés nyomorúságnak nevezni, ha az ember tévelyeg, balgaságban él, hiszen ez éppen annyi, mint embernek lenni. Ezt az igazságot a hatalom persze éppen olyan kevésbé fogadta el, mint a Festmény vakoknak (Meleg kép) bunkóját, rácsos ablakát, amellyel saját elektrosokkos kezelését idézte meg, s amelyet politikai olvasata miatt többször is betiltottak, cenzúráztak.
A Süllyedjek fölfelé? (Integetős kép) című monumentális műnek a sorsa akár a kortárs magyar művészet történetét is jelképezhetné. A Fiatal Képzőművészek Stúdiója 1967-es kiállításáról kizsűrizték, de méretei miatt nem vitték ki a teremből, hanem egy függöny mögé rejtették, ahol természetesen mindenki megnézte a mára a magyarországi pop art főműveként számon tartott képet. Hasonló dolog történt az Óbuda Galériában is, az utóbbi években viszont olyan rangos nemzetközi tárlatokon mutatták be, mint a bonni Európa, Európa című bemutató vagy a karlsruhei Europaweit című szemle.
Ahogyan élt, úgy is halt meg Altorjai. Miután 1979 elején gégerákot diagnosztizáltak nála, hónapokon át megfeszített ütemben dolgozott, jelentős művek sora született meg. Október 10-én elkészítette a meghívót „kiállítására és temetésére”, majd saját kezével vetett véget életének. 1971-es kiállítása katalógusát találták meg mellette, a címlapra azt írta: „Mindannyiunkban van egy fehér üreg… út oda, ahová nincs.” A közgyűjtemények életében tudomást sem vettek róla, halála után néhány hónappal viszont megvásárolták a Süllyedjek fölfelé?-t, a Festmény vakoknakot és a harmadik főművet, a Sugármeghajtású koporsót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.