Akik szabadon muzsikálnak

Nincs még egy olyan népcsoport, amely úgy érezné belülről a zene lüktetését, mint a roma és a fekete muzsikusok. Köztük még a közepes is rendkívül virtuóz és muzikális, s ami igazán naggyá teszi őket, az az improvizációs készségük adta szabadság. Nem kottapapírhoz vagy merev szabályokhoz ragaszkodnak, hanem élnek, mulatnak a színpadon, s velük együtt életre kel a zene is.

2004. 01. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyilvános lemezfelvétellel egybekötött koncerteken tapasztalatom szerint ridegebb a hangulat, hiányzik a felszabadultság, annak helyét a rutinos művésznél is feszültség és koncentráció tölti ki. Most azonban ennek nyomát sem láttuk, minden természetesnek tűnt. A fekete szaxofonos, David Murray és a romazenekar, a Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Band szombat esti előadásán a Fonóban a lemezfelvételre mindössze annyi utalt, hogy a színpadon keresztbe-kasul futottak a különböző zsinórok, amelyeket időnként hangmérnökök hada állítgatott át.
Murray év végi fonóbeli koncertje óta közel két hét telt el, s ez az idő nem múlt el nyomtalanul, a zenészek végig gyakorolták a készülő lemez anyagát, s közben úgy összeszoktak, mintha évek óta egy zenekarban játszanának. Az ízes, jellegzetesen széles szaxofon-vibrátók, amelyek szinte már Murray névjegyévé váltak, vagy a szintén jellemző torzított hangeffektek ikertársra leltek Kovács Ferenc trombitajátékában, a két fúvós úgy adogatta egymásnak a dallamot, mintha ugyanaz a zenész cserélgetné a hangszerét. Balogh Kálmán és zenészei számos zenekarban bizonyítottak már, minden stílusban otthonosan mozognak, legyen szó népzenéről, cigányzenéről, komolyzenéről vagy dzsesszről. Ahogy egyik hangszertől átvette a vezetést a másik, s előtérbe került egy-egy pillanatra a cimbalom vagy a hegedű, akkor érződött csak igazán a muzsikusok sokszínűsége és különböző műfajokban szerzett gyakorlata. Az új repertoárból két jellegzetesen magyar anyagot emelnék ki: a Szegény legény vagyok én kezdetű népdal pergősebb ritmusú slágergyanús feldolgozását és a Debrecennek van egy vize című számot. Murray jól vette a lapot, alig két hét alatt remekül ráérzett a magyar dalokon alapuló világzene ízére. A koncert egyértelműen a jó összjátéknak és a belülről fakadó önfeledt előadásnak köszönheti sikerét. Annak a szabadságnak és természetességnek, amellyel a zenészek muzsikáltak, s amely élettel töltötte meg a koncerttermet.
(David Murray és a Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Band – nyilvános lemezfelvétel, Fonó Budai Zeneház, január 10., 20 óra.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.