Beethoventől a japán kortársakig

-EZ KOMOLY- Aki szereti a fúvós kamarazenét, az bizonyára jól ismeri a Pannónia Fúvósötöst, amelynek remek és emlékezetes koncertjeiről többnyire úgy megyünk haza, hogy még napok múlva is azon kapjuk magunkat: a repertoár dallamait fütyülgetjük, dúdolgatjuk. Az együttes hatodik élő márványtermi koncertközvetítése sem okozott csalódást.

2004. 02. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túl a 200. koncerten, közeledve a tízéves jubileumhoz sokat letett már az asztalra a Pannónia Fúvósötös a hazai és a külföldi zenei életben. Tagjai – B. Molnár Krisztina (fuvola), Fügedi Judit (oboa), Demeter Tibor (klarinét), Kovács Gergely (kürt), Olajos György (fagott) – egytől egyig kiváló művészek, akiknél a muzsika sosem napi robot, hanem igazi szerelem. Ez sugárzik játékukból, s talán ez is az egyik titka annak, hogy miért maradnak meg olyan sokáig dallamfoszlányaik a koncertlátogatók fülében.
Beethoven c-moll trióját, amelyet eredetileg hegedű-cselló-zongora hármasára komponált, már maga a szerző is elég sűrű zenei szövettel rendelkezőnek érezte ahhoz, hogy öt hangszerre átdolgozza. Beethoven az eredeti trió hangszerparkjának színeit dúsította fel, s vonóskvintettet készített belőle, sok évvel később Meizl Ferenc viszont remek hangszerelésű fúvósötöst. Az együttes a koncerten egyébként két Meizl-átiratot is játszott, ezzel tisztelegve a mester nyolcvanadik születésnapja előtt. Jó kezdésnek bizonyult a Beethoven-mű, hallatszott, hogy a muzsikusok szívéhez nőtt a darab. Az előadás érzékeny és sokszínű volt: az első tétel határozott kezdése és virtuozitása után a második megható dallamosságával és élő tartott hangjaival tűnt ki, ezt a harmadik könnyed, játékos hangulata és a zárótétel sűrített energiája és végtelennek tűnő dallamfolyamai egészítették ki.
A hangverseny betartotta a kronológiát, Richard Strauss: „Till Eulenspiegel másként”, Franz Hasenoehr gegesített átirata következett. Itt a fafúvós hangzás egy kissé kibővült, mert fuvola és oboa helyett Mihályi Éva hegedült és Horváth Bence bőgőzött. Különösen kiemelném Mihályi technikás futamait és általában a pörgő tremolókat.
Ezután már a kortárs művek folytatták a sort. Dubrovay László II. fúvósötöse kísértetiesen kezdődik, suhogást, sóhajtást, kopogást hallunk (a sűrű kottalapozás közben), és effekteket, egy-egy hangot, néhány akkordtömböt. Ezek a térben elszórtan megszólaló hangok állnak össze dallammá. A második tétel ezt kissé felgyorsítva hozza, a harmadik viszont már táncos ritmusú, effektek helyett klasszikus értelemben vett dallamot és kíséretet találunk, bár a végén egy rövid időre visszatér a jellegzetes kezdés. Jól megbirkóztak a zenészek a torzult hangszínekkel és a lebegő hangokkal, a zárótételben pedig a hangversenyt kezdő Beethoven-darabban hallott játékosság és dallamosság köszönt vissza.
A zárószám, Asakawa Haruo kortárs japán zeneszerző Habanera című műve, ami szintén Meizl átiratában hangzott el, rövidke karakterdarab. Elsőre nem tűnt a zenetörténet legnagyobb opusai egyikének, bár kétségtelenül átgondolt, végigírt darab, de sokkal inkább stílusgyakorlat, mint előremutató zenemű. A harmóniák is a XX. század első felének világát idézik. Már az első ütemeknél rögtön a Carmenre asszociálunk, s ez az érzés sajnos utolsó hangig megmarad. Ettől persze még élvezhető, szerethető, különösen az volt a Pannónia muzikális és élő előadásában.
(A Pannónia Fúvósötös koncertje, Kapcsoljuk a Magyar Rádió márványtermét. Bartók rádió, február 14. 16.05.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.