Csak a zene létezik

-TÉKA- Két Erdélyből áttelepült falusi zenész Budapestre kerülve bandát alapít táncházas zenészekkel. Repertoárjuk természetesen alakul: eleinte a legszigorúbban ügyelnek arra, hogy csakis a régit, csakis az autentikusat. Aztán rádöbbennek: mi is az, hogy autentikus? Hiszen számos dallam eredete a műzenéhez vezet minket. S noha számukra most már nincsenek kategóriák, csak zene létezik, A tánc és a zene című lemezüknél mégis ügyeltek arra, csak autentikus megszólalású magyar és román dallamokat vegyenek fel.

2004. 02. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizonyos dallamoknál, különösen a líraiaknál persze hallatszik a cigányzene és a mulatós nóták íze, de ez nem zavaró. Elvégre ha belegondolunk, a népzene eredeti közegében, a falvakban legalább annyira ismertek és kedveltek ezek a dallamok is, ezért a mulatságok és a lakodalmak elképzelhetetlenek nélkülük. Ha megkülönböztetjük is az igazi népzenétől (mert azért azt nem árt tisztázni, melyik népdal és melyik nóta), már régen a folklór szerves részévé vált a magyaros, népies műzene.
A Cifra összetétele, az idősebb hagyományőrző falusi zenészek – Szabó Viktor (hegedű), Csurkulya József (cimbalom) – és a fiatal budapesti táncházas muzsikusok – Bartha Ágoston (kontra), Langer Zoltán és Lelkes András (nagybőgő) – együttese önmagában kuriózum. Alkalmanként persze gyakran látni hasonlót, de más ilyen jellegű állandó felállásról nem tudok. Az is ritka, hogy egy autentikus népzenét játszó zenekar nyíltan vállalja a magyar nótát. Lemezük sem mindennapi.
A CD-n húsz, viszonylag rövid dallamot hallhatunk; elég széles képet ad az erdélyi román és magyar muzsikáról, belekeverve néhány közismert népdalt, mint például a Kis kece lányomat, a Csillagok, csillagok és A csitári hegyek alatt kezdetűeket. Bár a hangvétel nagyon tetszik, lágyabb, líraibb a táncházakban divatos „döngetős” stílusnál, hiányolom a hosszabb folyamatokat, amelyekből mindössze egyet-kettőt találni a lemezen. Különösen a verbunk tűnik rövidnek, mire igazán ráéreznénk a ritmusra, véget is ér a szám. Szabó Viktor hegedűjátékán érződik a mű- és cigányzene hatása, ugyanakkor minden stílusbeli sajátság a helyén van. A magyarpéterlaki korcsos például kifejezetten felejthetetlen adaptáció. Nagy kár viszont, hogy egy ilyen remek és sokszínű CD-nek ennyire elcsépelt címet adtak.
Csurkulya nagyon érzékenyen cimbalmozik, s mivel sokféle hangszerrel párosul muzsikája, a zenekar ügyesen kihasználja a hangszín-variációkat. Hol a tamburával, hol a hegedűvel, hol a tekerőlanttal, hol pedig önmagában jelenik meg a cimbalom. Bartha Ágoston tekerőjátéka is üdítően hat a sok vonósanyag mellett. Szabó Viktor a tölcséres hegedűt is bemutatja, igaz, még két percig sem szól, kár, hogy csak ilyen rövid időre használták ki ezt a remek lehetőséget. Sokszor már a lemez címe is beszédes, ez esetben viszont ez nem mondható el.
(Cifra együttes: A tánc és a zene. Periferic Records, 2003.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.